شرکت نیرو مولد آسیا سازنده اگزوز ژنراتور در تنوع متفاوت جهت ژنراتور دیزلی و گازسوز و با تجارب فنی خود اقدام به تولید جهت مصارف مشتریان عزیز نموده است. اگزوز دیزل ژنراتور به صورت معمولی ، دوجداره و دوجداره با عایق پشم سنگ و در تنوع ابعاد مختلف و ورودی خروجی متناسب با سفارش در کارخانه شرکت نیرومولد آسیا تدارک و ساخته می شودو لذا در صورت نیاز به اگزوز موتور دیزل و اگزوز ژنراتور گازسوز با کارشناسان شرکت نیرو مولد آسیا ارتباط برقرار نمایید.

انواع اگزوز ژنراتور بر حسب نوع کارکرد

شرکت نیرو مولد آسیا در راستای برطرف کردن نیاز مشتری سه نوع  اگزوز دیزل ژنراتور را تولید می نماید که به ترتیب ذیل می باشد:

اگزوز موتور دیزل معمولی: استفاده از این اگزوز جهت هدایت گازهای خروجی حاصل از احتراق موتور به بیرون می باشد. ساختمان این اگزوز برخلاف اگزوز های موجود دارای بدنه با ورق st37 و ورق های پانچ شده با مجاری مجزا در داخل ، رنگ کوره ای و غیره می توان نام برد. سایز دهنه ورودی اگزوز ژنراتور ساخت نیرو مولد آسیا بر حسب اینچ 1.5 – 2 -3 -4 – 5 -6 – 8 – 10 – 12 اینچ با طول و قطر منبع اگزوز متفاوت بر حسب در خواست می باشد.

اگزوز ژنراتور گازسوز به صورت دوجداره : همانطور که از عنوان  ان معلوم است این اگزوز از ورق دوبل در جداره استفاده می شود و در داخل منبع نیز ورق های پانچ شده با مجاری اختصاصی مجزا استفاده شده است که صبب کاهش صدای دیزل ژنراتور و ژنراتور گازسوز می شود. ورق این موتور نیز از جنس st37 با ضخامت 1 و 1.5 و 2 بر حسب نیاز مشتری صورت می پذیرد. اگزوز ژنراتور دوجداره در ابعاد 1.5 الی 12 اینج در ابعاد و قطر منبع 25 سانتی متر الی یک متر صورت می پذیرد.

اگزوز ژنراتور سوپرسایلنت پشم سنگ : کاهش صدای حداکثری اگزوز موتور یکی از درخواست های مشتریان می باشد که در این راستا شرکت نیرو مولد آسیا با اتکا به تجارب و نمونه های خارجی اقدام به ساخت این نوع اگزوز نموده است. استفاده از عایق و جاذب گرما و صدا پشم سنگ به قطر 4 میلی متر و طراحی داخلی خاص در داخل منبع ، استفاده از ورق st37 و استفاده از ورق پانچ شده در داخل منبه از ویژگی ساختمانی این نوع اگزوز دیزل ژنراتور می باشد. با استفاده از این نوع سایلنسر با ابعاد 2 الی 14 اینچ میتوان صدای اگزوز موتور دیزل را تا بیش از 50 درصد کاهش داد.

نحوه سرویس اگزوز موتور دیزل و گازسوز پس از کارکرد طولانی

با توجه به احتراق موتور و وجود دوده های کربن و گرد غبار در داخل اگزوز و کیپ شدن اگزوز نیاز به سرویس اگزوز پس از استفاده از آن می باشد. در این صورت جهت نگهداری و تمیز نمودن داخل اگزوز باید  ابتدا با برس سیمی خروجی منیفولد و اگزوز را تمیز نموده و به دلیل هدم دسترسی به انتهای اگزوز باید با زدن ضربات به جداره بیرونی کربن و دوده از دیواره کنده شده و به برون هدایت گردد. در مرحله بعد به دلیل جسبندگی کربن به جداره ها با استفاده از محلول شیمیایی سود  سوزآور ( 2.5 گرم هیدروکسید سودیوم در یک لیتر آب مخلوط شده ) به مدت 2 ساعت به داخل اگزوز ریخته و پس از آن با کارواش داخل ان را شست و شو می دهیم تا داخل آن نیز کاملا تمیز شود. و باید یاداور شد در صورت اسیب در اثر ضربه و یا پوسیدگی جداره اگزوز و بازدید واشر نسوز فلنچ اگزوز ژنراتور گازسوز در صورت نیاز ترمیم و تعویض نماییم.

اطلاعات مورد نیاز در هنگام سفارش اگزوز ژنراتور

  • قطر دهنه توربو موتور دیزل ( در صورت عدم وجود توربو قطر خروجی لوله منیفولد )
  • محل نصب در فضای بسته یا آزاد ( نیاز یا عدم نیاز به دمپر )
  • نحوه نصب به صورت عمودی یا افقی (نحوه نصب ورودی از بقل یا سر و خروجی از بقل یا سر )
  • نیاز به اکاردونی جهت عدم لرزش ا اگزوز دیزل ژنراتور
  • نحوه نصب از طریق فلنچ یا بست ( و قطر فلنچ و مشخص نمودن اندازه پیچ و محل استقرار آن )
  • جنس مورد نیاز ورق فولادی st37 یا ورق استیل

قطعات جانبی اگزوز موتور دیزل

این قطعات شامل بست ، فلنچ ، لوله رابط ، لرزه گیر آکاردونی ، دمپر ، عایق حرارتی اگزوز ژنراتور گازسوز و زانویی نام برد که یه شرح ان می پردازیم:

بست اگزوز : جهت اتصال ورودی اگزوز به خروجی توربو ژنراتور در صورت نبود فلچ با استفاده از بست اتصال صورت می پذپرد.بست ها باید از نظر استحکام مکانیکی خوبی را تحمل نمایید تا در اصر لرزش ژنراتور به توربو یا منیفولد آسیبی وارد نشود.

لرزه گیر آکاردئونی : این قطعه به صورت لوله فنری از جنس استیل و یا فولادی بوده که بعد توربو یا منیفولد موتور از طریق فلنچ وصل و خروجی آن به اگزوز وصل می گردد تا از ارتعاشات اگزوز ژنراتور کاسته شود .

دمپر: جهت جلو گیری از ورود قطعات و آب باران و گرد خاک در محیط باز و بسته بر روی خروجی اگزوز نصب می گردد. شرکت نیرو مولد آسیا نیز بر حسب اینچ سازنده دمپر با ابعاد متنوع می باشد.

لوله رابط و زانویی: جهت اتصالات و نقاطی که نیاز به خم می باشد از لوله و زانویی استفاده شده تا خروجی اگزوز به خارج از محیط انتقال داده شود.

عایق حرارتی: با توجه به حرارت بالای احتراق حاصل از موتور دیزلی و گاز سوز و درمای بالای آن لوله ارتباطی بین توربو و اگزوز را با استفاده از عایق حرارتی پوشانده تا حرارت به خارج انتقال کمتری داشته باشد.

زمان ساخت اگزوز دیزل ژنراتور :

از آنجا که تنوع بالای نوع اگزوز باعث شده شرکت نیرو مولد آسیا بر حسب سفارش مشتری ( نوع معمولی ، دوجداره ، سایلنسر پشم سنگی ) و بر حسب اینچ بین یک الی پنج روز کاری ساخته و ارسال نماید.برخی اگزوز های پر مصرف همچون اگزوز معمولی 2 الی 5 اینچ در کارگاه موجود بوده و درصورت سفارش مشتری اگزوز فوری ارسال می گردد. 

خطرات جانی دود اگزوز  و ضروریت نصب اگزوز

این مخلوط پیچیده ای از گازها است. بخارات، ذرات معلق در هوا و ذرات معلق این مواد حاصل احتراق سوخت در موتور دیزل می باشد.از احتراق اجزای شیمیایی اصلی انتشار گازهای خروجی گازوئیل عبارتند از:گازها و بخارات – اینها بیشتر گازهای موجود در هوا هستند مانند نیتروژن، اکسیژن، آب. بخار و دی اکسید کربن همچنین مواد شیمیایی خطرناکی مانند اکسید نیتروژن، نیتروژن وجود دارد ، دی اکسید، دی اکسید گوگرد و مونوکسید کربن.ذرات ریز معروف به ذرات دیزلی (DPM) از جمله ذرات ریز کربن -مواد شیمیایی خطرناک به نام هیدروکربن های پلی آروماتیک (PAHs) به سطح می چسبند از ذرات کربن DPM می تواند مانند گاز عمل کند و برای مدت طولانی در هوا بماند. DPM می تواند به عمق نفوذ کند به دلیل اندازه کوچک آن وارد ریه ها می شود. پس باید یاداور شد که استفاده از دیزل ژنراتور در محیط بسته در صورت نبودن اگزوز ژنراتور گازسوز منجر به آسیب های جانی و سلامت شخص را به خطر می اندازد. استفاده از اگزوز ژنراتور و لوله رابط برای انتقال گاز خروجی به هوای ازاد یکی از ملزومات نصب دیزل ژنراتور می باشد.

کیفیت عملکرد اگزوز دیزل ژنراتور

سیستم اگزوز موتور دیزل جهت کاهش صدای حاصل از احتراق شده و گازهای خروجی ( دی اکسید کربن و مونوکسید و غیره ) از سیلندر به سرعت از محیط خارج می گردد.

استفاده از کاتالیزور اگزوز ژنراتور

یکی از اجزای اصلی سیستم اگزوز ژنراتور گازسوز ، کاتالیزوز اگزوز Exhaust catalyst میباشد.وطیفه این قسمت کاهش الاینده های مضر از جمله اکسید نیتروژن nox – منوکسید کربن co و غیره کمک می نماید. جنس کاتالیز اگزوز شامل فلزاتی همچون رودیم – پلاتین – پالادیوم ساخته و به همین دلیل قیمت بالای آن سبب شده است.

فیلتراسیون ذرات گازهای خروجی در اگزوز دیزل ژنراتور

یکی دیگر از قطعات استفاده شده در اگزوز فیلتر آن می باشد که این فیلتر مانع از عبور ذرات گاز تولید شده در موتور می گردد که در مدت زمانی این فیلتر از ذرات اشباع شده و باید تعویض گردد. این فیلتر هوا معمولا از قیمت بالایی برخودار هستند و توجیحی در نصب بر روی اگزوز ندارند.

سیستم بهبود و بازیابی حرارتی اگزوز اگزوز موتور دیزل EGR

این قسمت جهت کاهش اکسید نیتروژن  NO گازهای خروجی اگزوز بوده  و در این سیستم بخشی از گازهای خروجی اگزوز به بازگشت به داخل محفظه احتراق هدایت می شوند این عمل سبب کاهش دمای احتراق و کاهش ذرات NOX  میشود.

لوله کشی اگزوز ژنراتور گازسوز

لوله کشی سیستم اگزوز باید از  بالاجنسی باشد که بتواند فشارهای حرارتی را تحمل نماید معمولا جنس لوله های ارتباطی اگزوز از جنس فولاد ضد زنگ کربنی با روکش الایاف المینومی صورت می پذیرد.

عوامل موثر بر کیفیت عملکرد اگزوز ژنراتور

تعویض فیلترها در زمان معین شده

بررسی و تعمیر هر گونه نشتی و خرابی

بررسی و تمیز نمودن کاتالیزور

بررسی و تنطیم بازیابی حرارتی

بررسی و تعویض اجزای سایلنسر

رعایت دمای عادی کارکرد ژنراتور

استانداردهای لازم جهت ساخت و نصب اگزوز دیزل ژنراتور

استانداردهای لازم جهت ساخت و نصب اگزوز دیزل ژنراتور

  • هر مجموعه ژنراتور باید مجهز به سیستم اگزوز موتور دیزل مخصوص به خود باشد. بهم ریختن یا به اشتراک گذاشتن لوله های اگزوز، احتمال ورود بخار به موتورها یا تجهیزات بیکار را افزایش می دهد و آنها را در معرض گازهای خورنده قرار می دهد.
  • لوله های اگزوز افقی بلند را با فاصله کمی به سمت پایین از موتور نصب کنید.
  • شعاع خمش داخلی زانویی 90 درجه باید 3 برابر قطر لوله باشد.
  • صدا خفه کن اولیه باید تا حد امکان به مجموعه ژنراتور نزدیک باشد.
  • هنگامی که خط لوله طولانی است، توصیه می شود یک صدا خفه کن عقب در انتهای آن نصب شود.
  • تمام لوله های اگزوز ژنراتور گازسوز باید به خوبی از طریق بست مهار شوند.
  • صدا خفه کن ها، هنگامی که تا حد امکان نزدیک به موتور نصب می شوند.
  • صدا خفه کن اگزوز بدون پشتیبانی و مهار به دلیل وزن بالا نمی تواند در منیفولد اگزوز مجموعه ژنراتور الکتریکی یا خروجی توربوشارژر نصب شود.
  • خروجی اگزوز ژنراتور باید مجهز به کلاهک ضد باران یا همان دمپر، پوشش و سایر طراحی های ضد باران باشد تا از ورود باران و برف جلوگیری شود.

 

اگزوز ژنراتور موجود شرکت نیرو مولد آسیا

اگزوز موتور دیزل 3 اینچ سایلنت
اگزوز ژنراتور – اگزوز دیزل ژنراتور- اگزوز موتور دیزل – اگزوز ژنراتور گازسوز
اگزوز دیزل ژنراتور 2.5 اینچ پشم سنگی
اگزوز ژنراتور – اگزوز دیزل ژنراتور- اگزوز موتور دیزل – اگزوز ژنراتور گازسوز
اگزوز ژنراتور سایلنت 2 اینچ
اگزوز موتور دیزل 6 اینچ سایلنت
اگزوز ژنراتور سایلنت 5 اینچ پشم سنگی
اگزوز ژنراتور گازسوز 4 اینچ سوپرسایلنت
اگزوز دیزل ژنراتور12 اینچ سایلنت
اگزوز ژنراتور – اگزوز دیزل ژنراتور- اگزوز موتور دیزل – اگزوز ژنراتور گازسوز
اگزوز ژنراتور 10 اینچ سوپر سایلنت
اگزوز ژنراتور – اگزوز دیزل ژنراتور- اگزوز موتور دیزل – اگزوز ژنراتور گازسوز
اگزوز ژنراتور گازسوز 8 اینچ پشم سنگی