شرکت نیرو مولد آسیا با توجه به نیاز مبرم ضربه گیر ژنراتور و کمپرسور در صنعت کشور به ساخت و فروش انواع ضربه گیر شاسی ژنراتور اقدام نموده است . در تجهیزات صنعتی خصوصا دیزل ژنراتور و کمپرسور و دستگاه های دیگر در زمان کارکرد خود به لحاظ ارتعاشات مکرر سبب تنش استحکاک و در نتیجه خرابی قطعات و کوپلینگ و غیره میگردد. در صورت عدم استفاده از ضربه گیرژنراتوری سبب کاهش تنش و لرزش پکیج ژنراتوری یا کمپرسوری گردیده و به همین دلیل میتوان عمر دستگاه را افزایش داد. یکی از روش های کاهش ویبره دستگاه ها استفاده از – ضربه گیرلاستیکی دیزل ژنراتور ( لاستیکی و فلزی ) میباشد که در ادامه به شرح آن می پردازیم.

ساختمان ضربه گیر ژنراتور

به طور کلی لرزه گیر و ضربه گیرها از جنس لاستیک و فلز به طور ترکیبی در ساختار آن ها استفاده میشود و نقش کاهش لرزه و ویبریشن را دارا می باشد. این لرزه گیر ژنراتور دارای پیچ و مهره بوده و با نصب بر روی شاسی ( بین شاسی و ژنراتور ) و یا ( شاسی و کمپرسور )  یا شاسی و کف استفاده می گردد. در نوع دیگر کاربرد به صورت بالشتک و کاملا لاستیکی و منجید دار و یا لاستیکی در کوپلینگ ژنراتوری استفاده میگردد.

عمده کاربردهای ضربه گیر شاسی ژنراتور

شرکت نیرو مولد آسیا با توجه به نوع و ساختار ژنراتور های و کمپرسورها به ساخت ضربه گیر برای برندهایی نظیرموتور دیزل ژنراتور ولوو پرکینز کامینز ولوو لوول کاترپیلار دویتس موتورسازان تبریز بادویین و در موتور ژنراتور گازسوز همچون کاترپیلار MWM دویتس یانباخر پرکینز گسکور و در ژنراتور های استمفورد انگلستان مکالته ایتالیا استمفورد پاور چین لینز ایتالیا مارکون انگلستان و کوپلینگ ( محل اتصال موتور و ژنراتور در ژنراتور های دو سر بلبرینگ اقدام نموده است. استفاده از متریال با کیفیت و استفاده از دستگاه های به روز و مهندسی در ساختار ابعادی و تنوع آن سبب رضایت مشتریان می گردد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

مزایای فوق العاده استفاده ضربه گیرلاستیکی دیزل ژنراتور و فلزی

  • قابل برگشت پذیری در اثر تحت فشار بودن به حالت قبل
  • تغیر شکل حتی با نیروی کم از سمت ژنراتور
  • عدم حساسیت نسبت به دما و حرارت محیط
  • وزن پایین و قابلیت تعویض و نصب آسان
  • جاذب صدا
  • قیمت پایین و عمر بالا (در صورت استفاده از مواد با کیفیت )
  • قابلیت گرفتن لرزه های محوری و جانبی و مقاومت بالا
  • مقاومت در برابر شوک های مغناطیسی و الکتریکی

انواع ضربه گیر ژنراتور لاستیکی

وجود تنوع بالای لرزه گیرهای شاسی و کف ساخته شده توسط نیرو مولد سبب شده تا نیاز اکثر مشتریان رفع شود در ادامه به نمونه های ساخته شده می پردازیم:

لرزه گیر ژنراتور مهره دار ( دارای یکسر و دوسر پیچ)

این لرزه گیرها قابلیت نصب بر روی شاسی و کف فنداسیون را دارا بود و برحسب نوع یکسر پیچ یا دوسرپیچ استفاده میگردد. استفاده در بین شاسی و تابلو ، استفاده در زیر رادیاتور ، استفاده بین شاسی وژنراتور و استفاده بین موتور و شاسی و استفاده بین شاسی و ژنراتور را می توان نام برد.

ضربه گیر شاسی ژنراتور بوبین شکل در دستگاه هایی برای ساخت لنگرها یا اتصالات کششی هستند. آنها را می توان در طیف گسترده ای از کاربردها، به ویژه برای تعلیق کششی و عایق بندی ضد لرزش ماشین ها و اندام های مکانیکی مختلف استفاده کرد. این لرزه گیر های بوبین شکل از یک بلوک لاستیکی با دو قسمت فلزی موازی در انتهای آن ساخته شده اند که امکان ثابت شدن آن را با مهره ها فراهم می کند. بلوک لاستیکی ممکن است استوانه ای در مواردی که نیاز به ظرفیت بار بیشتری دارند زمانی که کششی بیشتر در همه جهات مورد نیاز است.

بسته به اندازه بلوک لاستیکی دارای خاصیت ارتجاعی کم و بیش است که به ویژه در تمام جهات عمود بر محور آن (برشی) بیشتر است. به این ترتیب، امکان ایجاد اتصالاتی را فراهم می کند که امکان حرکات نسبی عمده را تا چند میلی متر (در مورد انبساط حرارتی، تغییر شکل شاسی و غیره) فراهم می کند. برای جداسازی ارتعاش ماشین‌هایی که ارتعاشات عمود بر محورشان هستند، بسیار خوب عمل می‌کند، مگر اینکه این تنش‌ها وقتی در این جهت اعمال می‌شود بیش از حد باشد.

موارد کاربردی

  • مناسب برای نصب بر روی موتور پمپ های کوچک ، ضربه گیرلاستیکی دیزل ژنراتور ، موتور تهویه، خشک کن، غربال، متراکم کننده، ماشین لباسشویی، موتورهای الکتریکی، تابلوهای کنترل روی برد، دستگاه های اندازه گیری، کابینت های کنترل، میکروفون، لوله های فلورسنت و غیره.

ویژگی های کلیدی ضربه گیر ژنراتور

  • نصب آسان
  • قابلیت ارتجاعی و کششی بالا (به ویژه عرضی) در لرزه گیر ژنراتور
  • مقرون به صرفه

ضربه گیر شاسی ژنراتور به صورت دایره ای مستطیل بیضی و غیره

با توجه به محل مورد نیاز ضربه گیر های شاسی می توانند به صورت های مختلف ذکر شده همچون استفاده بین شاسی و موتور دیزل ، شاسی و ژنراتور ، شاسی و موتور کمپرسور و غیره از جمله کاربری این ضربه گیر شاسی می باشد.

ضربه گیر ژنراتور- لرزه گیر ژنراتور- ضربه گیر شاسی ژنراتور – ضربه گیرلاستیکی دیزل ژنراتور

موارد کاربردی ضربه گیر ژنراتور

این پایه برای جداسازی ماشین‌های دوار متحرکی که در معرض ضربه‌های محوری و شعاعی، روغن و مواد پتروشیمی، گازوئیل یا قرار گرفتن در معرض آب و هوا هستند، مناسب است. مخصوصاً برای کاربردهایی که سطح بالایی از عایق‌بندی لرزش مورد نیاز است، جالب است.

ویژگی های کلیدی لرزه گیر ژنراتور

  • محفظه فلزی بالایی از لاستیک در برابر ازن، اشعه ماوراء بنفش، گازوئیل یا روغن هایی که به لاستیک آسیب می زند محافظت می کند.
  • قطعات فلزی دارای یک درمان ضد خوردگی مناسب برای کاربردهای در فضای باز هستند. سازگار با RoHs
  • آنها دارای یک جزء فلزی به هم پیوسته هستند که حفاظتی ایمن برای برنامه های ویبر ه ایجاد می کند. این دستگاه حرکت عمودی را زمانی که مونتاژ در معرض ورودی های شوک قرار می گیرد، محدود می کند
  • پایه ها به وضوح مشخص می شوند، زیرا روی صفحات پایه ضربه گیر شاسی ژنراتور دارای نوع و سختی حکاکی شده است، که این امر باعث می شود حتی پس از چندین سال به علت کیفیت عالی استفاده به راحتی قطعه دوام بیارد.
  • درپوش بالایی دارای یک فرورفتگی ضربدری است که استحکام را در لرزش ها افزایش می‌دهد و همچنین اجازه می‌دهد روغن‌ها یا مایعات از روی پایه خارج شوند.

لرزه گیر های دارای پایه تراز

در زمانی که دستگاه ها نیاز به تراز داشته باشد از لرزه گیر های تراز دار استفاده میشود. در سطوح نا مسطح و نا هموار از این قطعه استفاده می گردد.

ضربه گیر ژنراتور- لرزه گیر ژنراتور- ضربه گیر شاسی ژنراتور – ضربه گیرلاستیکی دیزل ژنراتور

موارد کاربردی ضربه گیرلاستیکی دیزل ژنراتور هم سطح کننده

پایه های همسطح ما – همچنین به عنوان پایه های قابل تنظیم یا پایه های چرخشی شناخته می شوند – ساخته شده از چدن و یا استیل ضد زنگ با تنش های دینامیکی بالا و عایق ارتعاشات و ارتعاشات کاربرد دارند. موارد استفاده شده همچون تراز دستگاه ها همچون cnc ، کمپرسورها ، دستگاه های تزریق در سطح ناهموارد مورد استفاده قرار می گیرند.

ویژگی کلیدی ضربه گیر ژنراتور تراز کننده

  • ارتعاش با حداکثر پایداری
  • کاهش صدا و محافظت در برابر لغزش به دلیل صفحه میرایی
  • تنظیم ارتفاع بدون پله با حداکثر پایداری و صرف نیروی کم
  • جبران ناهنجاری های زمین بدون نیاز به پایه های بتنی گران قیمت
  • سطوح کلید شش گوش بزرگ برای تنظیم آسان ارتفاع
  • اتصال پیچ بین صفحه دستگاه و ضربه گیر تراز

ضربه گیر های پایه موتور دریایی

این ضربه گیر ها عموما در موتور های مرین یا دریای به دلیل استقامت بالا استفاده می گردد. مقاوت در برابر لرزش های بالا سبب استفاده از این ضربه گیر دریایی شده است.

ضربه گیر ژنراتور- لرزه گیر ژنراتور- ضربه گیر شاسی ژنراتور – ضربه گیرلاستیکی دیزل ژنراتور

موارد کاربردی ضربه گیر های پایه موتور دریایی:

برای استفاده در ماشین‌های دوار متحرک که به حداکثر کاهش ارتعاش و نویز نیاز دارند، مانند:

  •  پمپ ها
  • واحدهای زمینی دریایی
  • تابلوهای برق سیار
  • وسایل نقلیه صنعتی

ضربه گیر های پایه موتور دریایی

این ضربه گیر های لاستیکی به صورت صفحه ای در ابعاد و ضخامت مختلف جهت استفاده در زیر دستگاه های صنعتی که از گازوئیل  بنزین و مواد پتروشیمی به دور باشند استفاده می گردد.

ضربه گیر ژنراتور- لرزه گیر ژنراتور- ضربه گیر شاسی ژنراتور – ضربه گیرلاستیکی دیزل ژنراتور
  • سایر ضربه گیر ها همچون دیواری ( تابلویی) D شکل و غیره را نیز می توان نام برد.

ضربه گیر شاسی موجود شرکت نیرو مولد آسیا

ضربه گیر ژنراتور- لرزه گیر ژنراتور- ضربه گیر شاسی ژنراتور – ضربه گیرلاستیکی دیزل ژنراتور
ضربه گیر شاسی ژنراتور فاصله مرکز تا مرکز12.5 cm
ضربه گیر ژنراتور- لرزه گیر ژنراتور- ضربه گیر شاسی ژنراتور – ضربه گیرلاستیکی دیزل ژنراتور
لرزه گیر ژنراتورفاصله مرکز تا مرکز 11cm
ضربه گیر ژنراتور- لرزه گیر ژنراتور- ضربه گیر شاسی ژنراتور – ضربه گیرلاستیکی دیزل ژنراتور
ضربه گیر ژنراتور فاصله مرکز تا مرکز 8.5 cm
ضربه گیر ژنراتور- لرزه گیر ژنراتور- ضربه گیر شاسی ژنراتور – ضربه گیرلاستیکی دیزل ژنراتور
ضربه گیر ژنراتور فاصله مرکز تا مرکز 16 cm
ضربه گیر ژنراتور- لرزه گیر ژنراتور- ضربه گیر شاسی ژنراتور – ضربه گیرلاستیکی دیزل ژنراتور
ضربه گیر شاسی ژنراتور فاصله مرکز تا مرکز 14cm