سنسور فشار روغن موتور دیزل و گازسوز وسیله مهمی برای تشخیص فشار روغن موتور دیزلی یا گازسوز می باشد و داده‌های شناسایی شده می‌تواند به شما کمک کند. عملکرد عادی موتور را کنترل کنید. شرکت نیرو مولد آسیا وارد کننده انواع سنسور روغن ژنراتور VDO ، در سایزهای متفاوت تک فیش ، 2 فیش ، 3 فیش ، 0 تا 10 بار آمادگی خود را به مشتریان گرامی اعلام می دارد لذا در صورت نیاز به فشنگی روغن دیزل ژنراتور – سنسور فشار روغن دیزل ژنراتور با این شرکت در تماس باشید.

معرفی مختصر انواع سنسور فشار روغن دیزل ژنراتور 

سنسور روغن ژنراتور VDO

VDO 360 081 032 057C مشخصات فنی کامل:

 ویژگی مکانیکی این سنسور می توان به محدوده اندازه گیری فشار:  0 – 10 بار ، حداکثر فشار : 30 بار در مدت 2 ثانیه ، رزوه R 1/8 DIN 2999 ، طول رزوه +مهره :40 میلی متر ، طول رزوه :10 میلی متر ، گشتاور 30 نیوتون متر ، دمای کار : -25 الی 100 درجه سانتی گراد ، محیط فشار : روغن – سوخت – هوا اشاره نمود.

 ویژگی الکتریکی این سنسور ولتاژ بهره برداری : 6 تا 24 ولت DC ، محدوده مقاومت :10 الی 184 اهم  ،  سیگنال سنسور فشار برگشت عایق دو قطبی ، سوئیچ Makepoint VDO A2C59510886 ، کانکتور فرستنده فشار : مهره پیچدار پلاستیکی M4 (2x)می توان اشاره نمود. این سنسور از پرفروشترین مدل در کشور بوده و به خوبی با دیزل ژنراتور برند ولوو پرکینز کامینز لوول و با برد کنترل DEEPSEA و دیتاکام کار می کند لذا در صورت نیاز با شرکت نیرو مولد ارتباط برقرار نمایید.

سنسور روغن ژنراتور VDO – فشنگی روغن دیزل ژنراتور – سنسور فشار روغن دیزل ژنراتور 0تا10 بار

ساختار سنسور روغن ژنراتور VDO

سنسور الکترونیکی فشار روغن از یک تراشه سنسور فشار یک مدار پردازش سیگنال، یک پوشش، یک دستگاه برد مدار ثابت و دو سیم (خط سیگنال و خط هشدار) تشکیل شده است. مدار پردازش سیگنال از مدار منبع تغذیه، مدار جبران سنسور، مدار تنظیم صفر، مدار تقویت کننده ولتاژ، مدار تقویت کننده جریان، مدار فیلتر و مدار هشدار تشکیل شده است.

فشنگی روغن دیزل ژنراتور لایه ضخیم یک سنسور فشار جدید از نوع کدیافراگمی است که در دهه 1980 ظاهر شد. این با استفاده از اثر مقاومتی پیزورمقاومت مقاومت های لایه ضخیم چاپ شده و پخته شده بر روی الاستومرهای سرامیکی ایجاد شده است. چهار مقاومت لایه ضخیم مستقیماً روی دیافراگم الاستیک سرامیکی چاپ و زینتر می شوند و به هم متصل می شوند تا یک پل وتستون را از طریق نوار رسانایی تشکیل دهند. هنگامی که فشار سطح مایع اندازه گیری شده روی الاستومر سرامیکی اعمال می شود، دیافراگم الاستیک خم شده و تغییر شکل می دهد. در همان زمان، مقاومت فیلم ضخیم چاپ شده بر روی دیافراگم الاستیک نیز همان مقدار کرنش را ایجاد می کند، که دو تا از مقاومت های لایه ضخیم تحت کرنش فشاری قرار دارند و مقادیر مقاومت آنها کاهش می یابد. دو مورد دیگر تحت کرنش کششی هستند و مقادیر مقاومت آنها افزایش می یابد. به این ترتیب، مقدار فشار اندازه‌گیری شده به سیگنال خروجی پل تبدیل می‌شود و بزرگی سیگنال متناسب با فشار است.

 سنسور فشار روغن دیزل ژنراتور چگونه کار می کند؟

سنسور فشار روغن روی گذرگاه اصلی روغن موتور نصب می شود. هنگامی که موتور کار می کند، دستگاه اندازه گیری فشار، فشار روغن را تشخیص می دهد، سیگنال فشار را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کند و آن را به مدار پردازش سیگنال می فرستد. پس از تقویت ولتاژ و تقویت جریان، سیگنال فشار تقویت شده از طریق خط سیگنال به گیج فشار روغن متصل می شود تا نسبت جریان های عبوری را تغییر دهد. 2 سیم پیچ در داخل گیج فشار روغن به طوری که فشار روغن موتور را نشان دهد. سیگنال فشار پس از تقویت ولتاژ و تقویت جریان نیز با ولتاژ هشدار تنظیم شده  و بر روی کنترلر دیپسی بر روی تابلو ژنراتور نمایش و در مدار هشدار مقایسه می شود. هنگامی که ولتاژ کمتر از ولتاژ زنگ هشدار است، مدار زنگ هشدار یک سیگنال هشدار صادر می کند و چراغ هشدار را از طریق خط هشدار روشن می کند.

روش سیم کشی سنسور روغن ژنراتور VDO دقیقاً مشابه سنسور مکانیکی سنتی است. می تواند سنسور فشار مکانیکی را جایگزین کند و مستقیماً آن را با فشارسنج روغن ژنراتور و چراغ هشدار کم فشار وصل کند تا فشار روغن دیزل را نشان دهد. موتور و یک سیگنال هشدار فشار کم ارائه می دهد. در مقایسه با سنسور فشار روغن پیزورزیستیو سنتی، سنسور فشار روغن خودرو الکترونیکی دارای مزایای عدم وجود قطعات متحرک مکانیکی (به عنوان مثال بدون تماس)، دقت بالا، قابلیت اطمینان بالا، عمر طولانی و غیره است و الزامات توسعه موتور دیزلی را برآورده می کند.

با توجه به محیط کار سخت دیزل ژنراتور ، الزامات سنسور بسیار سختگیرانه است. در طراحی سنسور نیروی روغن موتور دیزل الکترونیکی، نه تنها لازم است یک دستگاه اندازه گیری فشار با مقاومت در برابر دمای بالا، مقاومت در برابر خوردگی و دقت بالا، و قطعات با عملکرد قابل اعتماد و محدوده دمای عملیاتی گسترده انتخاب شود، بلکه نیاز به استفاده از ضد – اقدامات تداخلی در مدار برای بهبود قابلیت اطمینان سنسور.

محل فشنگی روغن دیزل ژنراتور

سنسور فشار روغن معمولاً بین فیلتر روغن و مخزن روغن در نزدیکی سمت راست پایین قرار دارد. موتور با این حال، سنسور فشار روغن، همچنین به عنوان سوئیچ فشار روغن یا سنسور شناخته می‌شود، بسته به خودرو مکان‌های مختلفی دارد.

سنسور فشار روغن دیزل ژنراتور ، فشار روغن موتوری که توسط پمپ روغن پمپ می شود را اندازه گیری می کند. یک پمپ روغن که به خوبی کار می کند 20 تا 40 پوند در هر اینچ مربع کار می کند. اگر فشار به زیر این محدوده کاهش یابد، آسیب شدید و دائمی موتور ممکن است رخ دهد. برخی از خودروها دارای فشارسنج های الکتریکی و مکانیکی روغن تابلو ژنراتور دیزلی و گازسوز هستند، در حالی که برخی دیگر دارای چراغ های سیگنال هستند. سیستم هشدار فشار روغن خودرو، مشکلات تشخیص داده شده توسط سنسورها را به اوپراتور دیزل زنراتور هشدار می دهد.

علت پایین بودن فشار روغن معمولاً یک سنسور فشار روغن معیوب است. اگر فشار روغن درنمایشگر کنترلر اصلی کم نیست، اما سنسور فشار روغن پایین است، به احتمال زیاد سنسور معیوب است و باید تعویض شود. یک مکانیک می تواند اتصالات شل یا شکسته به سنسور را بررسی کند. اگر روغن کم باشد، مکانیک ها می توانند به دنبال نشانه های نشت روغن باشند.

 نحوه تشخیص سلامت سنسور روغن ژنراتور VDO

فشار سنسور فشار روغن با ولتاژ خروجی رابطه خطی دارد، فشار از 0 تا 10 بار و ولتاژ خروجی از 0.5 تا 4.5 ولت است. نحوه تشخیص عیب: ابتدا سوئیچ استارت را در حالت OFF قرار دهید، دوشاخه مهار سنسور فشار روغن را از پریز جدا کنید، سپس سوئیچ استارت را روی ON قرار دهید و اندازه گیری کنید که آیا ولتاژ بین 3 پین A24 دوشاخه و زمین است یا خیر. ولتاژ ورودی و اینکه آیا ولتاژ بین پایه 4 و زمین صفر است یا خیر.

فشنگی روغن دیزل ژنراتور شامل سنسورهای فشار پیزورزیستیو سیلیکونی و سنسورهای فشار خازنی سیلیکونی هستند که هر دو حسگرهای الکترونیکی میکرومکانیکی هستند که روی لایه سیلیکونی تولید می‌شوند.

سنسور فشار پیزومقاومتی سیلیکونی از نیمه هادی مقاومت‌ها و کرنش سنج‌های با دقت بالا برای تشکیل پل وتستون به عنوان اندازه‌گیری تبدیل نیرو به الکتریسیته استفاده می‌کند. مداری که دارای دقت اندازه گیری بالا، مصرف برق کم و هزینه بسیار کم است. برای سنسور پیزومقاومتی پل وتستون، در صورت عدم تغییر فشار، خروجی آن صفر است و تقریباً هیچ برقی مصرف نمی‌کند.

سنسور فشار پیزومقاومتی سیلیکونی MEMS دیواره داخلی لایه سیلیکونی فنجان تنش دایره ای ثابت شده در اطراف را می پذیرد و از فناوری MEMS برای حکاکی مستقیم چهار کرنش سنج نیمه هادی با دقت بالا در جایی که تنش سطحی بزرگترین است برای ایجاد یک فشار استفاده می کند. پل اندازه گیری وتستون، که به عنوان یک مدار اندازه گیری تبدیل توان به برق برای تبدیل مستقیم کمیت فیزیکی فشار به برق استفاده می شود و دقت اندازه گیری آن می تواند به 0.01-0.03٪ FS برسد.

سنسور فشار خازنی از فناوری MEMS برای تولید یک مانع عرضی بر روی ویفر سیلیکونی استفاده می کند. موانع عرضی بالا و پایین به مجموعه ای از حسگرهای فشار خازنی تبدیل می شوند. مانع عرضی بالایی در اثر فشار به سمت پایین جابجا می شود و مانع بالا و پایین می شود. فاصله شبکه ها همچنین اندازه ظرفیت بین صفحات را تغییر می دهد.

علائم معیوب بودن سنسور فشار روغن دیزل ژنراتور

نمایش سیگنال فشار روغن نشان می دهد که فشار روغن موتور کمتر از مقدار تعیین شده است و ECM آن را یک خطا می داند و عیب را به صورت کد خطا ذخیره می کند. در این زمان چون فشار روغن خیلی کم، عملکرد حفاظتی موتور کار می کند، قدرت و سرعت موتور را مجبور به کاهش می کند و احتمالاً باعث می شود موتور برای محافظت از کار بیفتد.

پس از راه اندازی، چراغ نشانگر فشار روغن همیشه روشن است، چراغ عیب موتور همیشه در دور آرام روشن است و مقدار فشار روغن به صورت 0.99 نمایش داده می شود. ولتاژ سنسور فشار روغن بالاتر از حد بالایی است.

چگونه عیب سنسور روغن ژنراتور VDO را حل کنیم؟

مواردی از سنسورهای فشار روغن معیوب وجود دارد.

  1. روغن در کارتل موتور کم می باشد، در نتیجه روغنی وجود ندارد یا روغن کمتری در سیستم روانکاری وجود دارد و در نتیجه فشار روغن پایین است. 

راه حل:روغن اضافه کنید.

  1. روغن کثیف یا چسبناک باعث می شود که پمپ روغن نتواند به طور موثر روغن را استنشاق و پمپ کند و در نتیجه فشار روغن کم یا بدون فشار است. 

راه حل: روغن را عوض کنید.

  1. روغن نازک است یا روغن به دلیل دمای بالای موتور نازک می شود که از شکاف های جفت اصطکاک موتور نشت می کند و در نتیجه فشار روغن کم می شود. 

راه حل: روغن را عوض کنید یا سیستم خنک کننده را تعمیر کنید.

  1. نشت روغن از لوله روغن، آسیب به پمپ روغن یا فرسودگی بیش از حد اجزای آن منجر به کاهش مصرف روغن و خروجی پمپ یا عدم وجود مقدار و در نتیجه فشار روغن کم یا بدون فشار می شود. 

راه حل: تعمیر

  1. فاصله بین میل لنگ و یاتاقان ثابت و متحرک بیش از حد استاندارد است که منجر به نشت روغن و در نتیجه فشار روغن پایین می شود. راه حل: تعمیر
  2. فنر دریچه محدود کننده فشار یا شیر فشار شکن خیلی نرم است یا سنجاق سر یا توپ فولادی آسیب دیده است که باعث از بین رفتن یا ضعیف شدن عملکرد سوپاپ و در نتیجه کاهش فشار روغن می شود. 

راه حل: تعویض و تعمیر.

  1. فشار روغن به دلیل خرابی فیش سنجش روغن، گیج فشار یا مدار پایین است. 

راه حل: تعویض و بررسی کنید.