سنسور دما ژنراتور موتور دیزل و گازسوز وسیله مهمی برای تشخیص دمای موتوریا دمای آب موتور دیزلی یا گازسوز می باشد و داده‌های شناسایی شده می‌تواند به شما کمک کند تاعملکرد عادی موتور را کنترل کنید. شرکت نیرو مولد آسیا وارد کننده انواع سنسورآب دیزل ژنراتورVDO  ، در سایزهای متفاوت تک فیش ، 2 فیش و 0 تا 120 درجه سانتی گراد جهت موتور های دیزلی ولوو کامینز پرکینز کاترپیلار لوول دویتس و غیره  آمادگی خود را به مشتریان گرامی اعلام می دارد لذا در صورت نیاز به فشنگی آب دیزل ژنراتور – سنسور دمای آب ژنراتور با این شرکت در تماس باشید.

شرح مختصر سنسور دما ژنراتور

بهتر است که قبل از معرفی سنسور دمای آب، به مفهوم سنسور در دیزل ژنراتور بپردازیم. سنسور که با نام حسگر نیز شناخته می‌گردد، وسیله یا قطعه‌ای است که در انواع دیزل ژنراتور و ژنراتور گازسوز به کار رفته و نسبت به تحرکات و حرکات فیزیکی واکنش نشان داده و آن‌ها را به عنوان ورودی دریافت می‌کند.

این قطعه اطلاعات دریافتی را به سیگنال‌های الکترونیکی قابل اندازه گیری تبدیل کرده و سپس به عنوان خروجی ارسال می‌کند. محل دریافت این اطلاعات نسبت به موتورهای دیزلی و گازسوز متفاوت است. در برخی موتور دیزلی این اطلاعات مستقیما به عملگرها ارسال شده و سپس با توجه به نوع شرایط، اقدامات لازم انجام می‌گیرد.

در دیزل زنراتور اطلاعات سنسور به واحد کامپیوتر مرکزی اعلام شده و سپس از طریق آن به تابلو ژنراتور و برد کنترل اعلام می‌گردد. در دیزل ژنراتور های بدون ECU واسطه حذف شده و اطلاعات به طور مستقیم از سنسورآب دیزل ژنراتور VDO به برد کنترل دیپسی تابلو خواهد داده شد.

در دیزل ژنراتور و ژنراتور گازسوز از حسگرهای متنوعی استفاده شده است که هریک از آن‌ها نسبت به تحرکات خاصی حساس بوده و با تشخیص آن، عملکرد لازم ارائه می‌گردد.

فشنگی آب دیزل ژنراتور نحوه عملکرد آن

سنسور دمای آب ژنراتور (Coolant Temperature Sensor) ، یا فشنگی دمای آب، یک سنسور سیستم مدیریتی موتور است که دمای خنک کننده موتور را نشان می‌دهد. بیشتر سنسورهای دمای آب از مقاومت الکتریکی برای اندازه گیری دما استفاده می‌کنند.

این مقاومت از نوع NTC (Negative Thermal Coefficient) یا همان ضریب حرارتی منفی بوده که با تغییر دما مقاومت آن تغییر کرده و این تغییر به صورت معکوس می‌باشد. روش کار سنسور دما ژنراتور به این صورت است که ابتدا از ECU ولتاژ ورودی 5 ولت به سنسور وارد شده و سنسور بر اساس دما و مقاومتی که در آن لحظه دارد، ولتاژ خاصی را که بیانگر دمای خاصی است به ECU بر می‌گرداند.

هر چه این ولتاژ برگشتی بالاتر و نزدیک تر به 5 ولت باشد، نشان‌دهنده بالا بودن دمای آب موتور دیزل است؛ در صورتی که با کاهش دمای آب موتور، مقاومت افزایش یافته و ولتاژ برگشتی کاهش می‌یابد؛ به کمک این قطعه ECU ژنراتور از تغییرات دمای آب مطلع شده و به این ترتیب فرمان‌هایی جهت خاموش یا روشن ماندن ژنراتور به تابلو و برد کنترل و سپس یخ خاموش کن ژنراتور ارسال میگردد و همچنین بر اساس سرد یا گرم بودن موتور میزان پاشش سوخت را تعیین می‌کند.

این اطلاعات به صورت سیگنال‌هایی به ECU موتور دیزل ارسال شده، در نتیجه از آنجایی که موتور در حالت سرد سوخت بیشتر و در حالت کاملا گرم به سوخت کمتری نیاز دارد، تغییرات در تایمینگ موتور و محاسبه سوخت برای کارایی بهتر انجام می‌شود.

علائم خرابی سنسور دما ژنراتور

شایع‌­ترین نشانه خرابی این سنسور روشن شدن و هشدار چراغ بر روی تابلو و برد کنترل دیپسی می‌­باشد. در ادامه به سایر نشانه‌­هایی که بیان‌­کننده خرابی فشنگ دمای آب است، می­‌پردازیم. که هر کدام از این عوامل به نحوی بر عملکرد درست دیزل ژنراتور و ژنراتور گازسوز صدمه وارد می‌کند.

بنابراین با توجه به نشانه‌­های زیر می‌­توان مشکلات احتمالی را حدس زد و از وقوع آن‌­ها پیشگیری کرد.

  • عدم نمایش صحیح دمای آب (دمای آب پشت آمپر با دمای ارسالی به ECU متفاوت می‌­باشد.)
  • افزایش مصرف سوخت
  • عملکرد غیر عادی موتور دیزل
  • داغ کردن موتور و کاهش قدرت آن
  • خروج دود سیاه به میزان فراوان از اگزوز
  • به سختی روشن شدن موتور دیزلی و گازسوز (به خصوص در هوای سرد)
  • هنگام دور موتور پایین خودرو دچار لرزش می­‌شود.

نحوه تعویض سنسورآب دیزل ژنراتور VDO

در صورتی که سنسور دمای آب موتور دیزل یا گازسوز دچار خرابی شود، باید آن را با یک فشنگی جدید تعویض کرد. حال در ادامه به شرح نحوه تعویض آن می­‌پردازیم:

در ابتدا بر روی ابگرد سیلندر فشنگی آب دیزل ژنراتور شناسایی و باز ­کنید. سپس در این مرحله موتور دیزلی و گازسوزباید سرد باشد و در زیر موتور یک تشت گذاشته تا بتوانید سوکت­‌های فشنگی را در بیاورید. فشنگی معیوب را شناسایی کرده و با آچار مناسب آن را باز کرده و فشنگی سالم را جایگزین کنید.

در ادامه سوکت­‌ها را با توجه به رنگ آن‌­ها سرجای خود قرار می‌­دهید و پس از آن باتری و خرطومی را هم سر جای خود قرار می‌­دهید.

معرفی انواع سنسور دمای آب ژنراتور

سنسور دما ژنراتور - سنسورآب دیزل ژنراتور VDO– فشنگی آب دیزل ژنراتور – سنسور دمای آب ژنراتور

سنسور دمای آب موتور دیزلی VDO  14میلی متری یا رزوه 14 ، 120 درجه سانتی گراد ژنراتور آلارم بخش انتقال سنسور الکتریکی ساخت شرکت vdo می باشد.

دلایل خرید: ژنراتورهای موتور سنسور دمای آب: سنسور دما ژنراتور رزوه 14مجهز به عملکرد حفاظت خاموش خودکار است که می تواند ایمنی موتور ژنراتور شما را در صورت اختلال در موتور و افزایش دما موتور تضمین کند.قسمت مولد آلارم: ژنراتور آلارم برای مواقع اضطراری طراحی شده است. همچنین می توان از آن به عنوان بخشی از سنسور دمای آب استفاده کرد و با پر شدن موتور موتور با آب و کاهش دما موتور ، به طور خودکار خاموش می شود.پایدار: موتور دارای ساختاری پایدار است که می توان از آن برای مدت طولانی استفاده کرد. برای موتور پمپ دیزلی و دیزل ژنراتور بسیار مناسب است.نصب بدون دردسر: نصب بسیار ساده و آسان است. فقط سنسور را به سنسور دمای آب موتور وصل کنید باتوجه به رزوه مناسب به سیلندر نصب نمایید.عملکرد با کیفیت: این سنسور دمای آب موتور از مواد مرغوب ساخته شده است که بادوام و طول عمر بالایی دارد.  سایر مشخصات ، محدوده اندازه گیری دما 0 تا 120 درجه ، هشدار دما: 98 ± 2 درجه ، طول 8 سانتی متر ، جنس برنج و کیفیت بالا میتوان نام برد.

سنسور دما ژنراتور - سنسورآب دیزل ژنراتور VDO– فشنگی آب دیزل ژنراتور – سنسور دمای آب ژنراتور

سنسورآب دیزل ژنراتور VDO رزوه 17 دو پایه که یک پایه جهت میزان دمای آب و دیگری سیگنال قطع کن موتور در صورت افزایش دما بیش از دمای مجاز می باشد.

از جمله ویژگی های این سنسور محدوده اندازه گیری دما : +40 درجه سانتیگراد تا +120 درجه سانتیگراد ، حداقل – حداکثر دمای عملیاتی: 40- تا 140 درجه سانتی گراد ، رزوه 17 میلی متری ، طول 29 میلی متری ، قطر سنسور 9 میلی متر ، گشتاور 30 متر نیوتون ، متوسط دما خنک کننده – آب – هوا – روغن موتور گیربکس و سوخت  اشاره و مشخصات الکتریکال آن ولتاژ بهره برداری 6 الی 24 ولت ، محدوده مقاومت 22.7 الی 287.4 اهم ، سیگنال سنسور دما زمین مشترک تک قطبی ، کانکتور فیشی می توان نام برد . این سنسور قابلل نصب بر روی انواع دیزل ژنراتور ولوو کامینز پرکینز لوول و غیره بوده و با برد کنترل دیپسی و دیتاکام به خوبی ست می گردد.جهت خرید این سنسور با رزوه 17 با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

سنسور دما ژنراتور - سنسورآب دیزل ژنراتور VDO– فشنگی آب دیزل ژنراتور – سنسور دمای آب ژنراتور

فشنگی آب دیزل ژنراتور رزوه 21یک نوع تجهیزات حفاظتی برای ژنراتورها است که برای محافظت از عملکرد ژنراتور در نوع معمولی به کنترل کننده متصل می شود. هنگامی که ژنراتور در سطح غیر عادی که همان افزایش دمای موتور است، سنسور سیگنال را به کنترل کننده ارسال می کند، سپس کنترل کننده هشدار ارسال می کند تا موتور شات دان شود. فرستنده دمای VDO از 0 تا 120 درجه سانتیگراد اندازه گیری می کند و دارای سوئیچ داخلی است که در دمای 95 درجه سانتیگراد کار می کند. دارای رزوه NPT 1/2 اینچی و مهر 803/1/19 روی سر شش گوش است.  از جمله ویژگی این سنسور کارکرد با ولتاژ دی سی 6 تا 24 ولت ، ارسال سیگنال به کنترلر در دمای بالای 95 درجه ، مقاومت: ≥100Ω ، توان مصرفی 3 وات ، دقت بالای اندازه گیری می توان نام برد. . این سنسور قابلل نصب بر روی انواع دیزل ژنراتور ولوو کامینز پرکینز لوول و غیره بوده و با برد کنترل دیپسی و دیتاکام به خوبی تنظیم می گردد. جهت خرید این سنسور با رزوه 21 با کارشناسان فروش ما ترتباط برقرار نمایید.