از جمله خدمات موسسه فنی نیرو مولد آسیا واردات و فروش انواع گاورنر دیزل ژنراتور میباشد . از جمله مدل هایی همچون گاورنر کامینز 3044196 ، گاورنر ESD5500E ، گاورنر ESD5550E  و سایر گاورنر ژنراتور می باشد. ضمنن این شرکت با ارتباطات خود انواع گاورنر اصلی GAC ESD5500E ,GAC ESD5550E  و کامینزی اصلی ساخت امریکا را جهت فروش به شما مشتریان گرامی اعلام می دارد. در بازار از گاورنر جهت تنظیم دور با نام های گاورنر جی ای سی ، گاورنر GAC الکترونیکی ، گاورنر 5500، گاورنر 5550، گاورنر کامینز یا برد گاورنر دیزل ژنراتور و گاورنر وودوارد WOODWARD نیز یاد می گردد.

معرفی انواع برد گاورنر ژنراتور موجود در نیرو مولد آسیا

گاورنر GAC دیزل ژنراتور مدل ESD5500E

یکی از پرفروشترین برد گاورنر ژنراتور جهت تنطیم دور و فرکانس ESD5500E میباشد که در موتورهای بدون ECU همچون پرکینز کامینز ولوو لوول و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله ویزگی های شاخص این برد می توان به کنترل سرعت از راه دور به وسیله پتانسیومتر ، کارکرد عالی حتی در حالت بی باری ژنراتور ، امکان اتصال پارالل برد با یکدیگر ، امکان تنظیم میزان سوخت اولیه در زمان استارت ، تنطیم پایداری و شتاب اولیه ، گاورنر تمام الکترونیکی ، تثبیت 1500 دور ، پایداری در فرکانس 50 هرتز و افزایش راندمان ، قابلیت اتصال به موتور و ژنراتور آسان ، استفاده در موتورهای گازسوز و دیزلی ، عملکرد سنکرونایز Isochronous Operation ± 0.25 % or better ، رنج سرعت گاورنر 1 – 7.5 kHz Continuous، دریفت سرعت با دما ±1 % MAX، دروپ رنج 1 – 5 % regulation، محدوده تریم سرعت ± 200 Hz، محدوده سرعت متغیر از راه دور 500 – 7.5 kHz و غیره می توان نام برد.

گاورنر دیزل ژنراتور – برد گاورنر ژنراتور – گاورنر GAC دیزل ژنراتور

برد گاورنر ژنراتور مدل ESD5550

گاورنر 5550 یک برد تمام الکترونیکی جهت تنطیم دور و فرکانس بدون خطا و واکنش سریع به بار و دارای سیتم فیدبک حلقه بسته می باشد. این سیستم حلقه بسته با یک محرک الکتریکی وصل شده و یک سنسور القایی کنترل سرعت و این گاورنر می تواند سرعت را در بارهای مختلف به 1500 دور و فرکانس 50 هرتز تنطیم نماید. این گاورنر در دونوع ساخت امریکا و ساخت چین درجه یک در انبار نیرو مولد موجود می باشد. این گاورنر نسبت به ESD5500 امکانات بیشتری را دارا می باشد. یکی از مزیت قابل توجه این گاونر استفاده آن به جای گاورنر کامینزی 3044196 و غیره می باشد. این گاورنر قابلیت نصب بر روی انواع دیزل ژنراتور و زنراتور گازسوز همچون ولوو کامینز کاترپیلار پرکینز و لوول و غیره می باشد. از جمله ویژگی های کلیدی این برد می توان به عملکرد DC Multi-V، هم زمان، متغیر و droop ، نصب ساده ، راه اندازی سوخت و تنظیم سرعت سرعت برای به حداقل رساندن دود خروجی موتور قبل ازرسیدن به سرعت کارکرد موتور ، عملکرد عالی در بی باری تا بار کامل و کارکرد نرم ، ورودی Aux و منبع تغذیه +10 ولت DC برای لوازم جانبی مورد استفاده در چند موتور یا کاربردهای خاص را نام برد.

گاورنر دیزل ژنراتور کامینز 3044196

3044196 یک کنترل کننده دور موتور است که توسط تمام دستگاه های الکترونیکی برای محرک CUMMINS طراحی شده است، کنترل کننده سرعت واکنش سریع و دقیقی به تغییرات بار گذرا و محدوده کنترل سرعت وسیعی دارد. از مشخصات شاخص این کنترلر می توان به پایداری RPM: <±0.25٪ ، محدوده سرعت 1 کیلو هرتز تا 6.5 کیلو هرتز ، پایداری حرارتی حداکثر 0.7 ،  IDLE تنظیم  260 ±20Hz ،  DROOP تنظیم حداقل 15 هرتز ± 6 هرتز / 1 آمپر ، امپدانس 1مگا اهم ، محدوده دمای کاری: -40 تا 85 درجه سانتی گراد ، محدوده رطوبت کاری: حداکثر 95% ، دمای انبار: -55 ~ 92 درجه سانتی گراد ، تغذیه 24 ولت و 40 میلی آمپر می توان نام برد. از این برد در موتورهای کامینز سری NT- KT- QSK استفاده می گردد. جهت خرید گاورنر کامینزی 2044196  با شرکت نیرو مولد ارتباط برقرار نمایید.

گاورنر دیزل ژنراتور – برد گاورنر ژنراتور – گاورنر GAC دیزل ژنراتور

گاورنر دیزل ژنراتور 3037359 کامینز

گاورنر 3037359 یک کنترل کننده دور موتور است که توسط تمام دستگاه های الکترونیکی برای محرک CUMMINSs طراحی شده است و می تواند به تغییرات بار گذرا پاسخ سریع و دقیق دهد. محدوده کنترل سرعت وسیعی دارد. برای این کنترل‌کننده‌ها، مدارهای جداگانه امکان تنظیم مقادیر متناسب، انتگرال و مشتق را فراهم می‌کنند. این پارامترها همه با هم کار می کنند تا کنترلی را فراهم کنند که منجر به پاسخ سریع و پایدار موتور به تغییرات بار و در عین حال تنظیم دقیق سرعت دیزل می شود. از جمله ویزگی های شاخص این گاورنر می توان به  ولتاژ بهره برداری 12 یا 24 ولت ، باند سرعت حالت پایدار ±25 درصد ، دمای کارکرد محیط از-40 تا +85  درجه سانتی گراد ، لرزش مکانیکی 5 تا 18 هرتز، وزن 635 گرم ، محدوده فرکانسی پیکاپ یا سنسور دور 5000 تا 2500 هرتز، سیگنال خروجی حداکثر جریان 6 آمپرPWM را نام برد. از این کنترلر می توان در موتورهای کامینز سری NT-VT-KT نیز استفاده نمود.

برد گاورنر ژنراتور ECC328

واحد کنترل سرعت ECC328 یک دستگاه الکترونیکی است که برای کنترل  سرعت موتور با پاسخ دقیق به تغییرات گذرا بار موتور طراحی شده است. طیف گسترده ای از موتورها در حالت هم زمان را)کنترل سرعت حلقه بسته( هنگامی که به یک محرک متناسب وصل می شود و با سیگنال/فرکانس سرعت از ژنراتور اصلی AC، کنترل خواهد شد. سیگنال سرعت ورودی باید در محدوده فرکانس 40 تا 80 هرتز باشد. ویژگی های دیگر این کنترلر عبارتند از:12/24 ولت DC ، نیروی نور (PID بهینه شده با جریان پایین) ، عملیات هم زمان بدون نیاز به افزایش سرعت مغناطیسی ، فقط برای Genset – 260 V AC MAX، طراحی جهت بارهای ضربه ای ، تنظیم افزایش و پایداریهزینه سیستم کمتر ، ECC328 با محرک های سری GAC ALN، ALR، 100 و 103 سازگار ، عملیات همزمان ± 0.25 % ، رنج 60Hz +/- 0.05Hzمی توان نام برد. این گاورنر بیشتر بر روی دیزل زنراتور ولوو نصب می گردد.

گاورنر دیزل ژنراتور – برد گاورنر ژنراتور – گاورنر GAC دیزل ژنراتور

گاورنر GAC دیزل ژنراتور ESD1000

واحد کنترل سرعت سری ESD1000 یک برد تمام الکترونیکی و برای کنترل سرعت موتور با پاسخ سریع و دقیق به تغییرات بار گذراطراحی شده این کنترل حلقه بسته، هنگامی که متصل است به یک محرک الکتریکی متناسب و با یک مغناطیسی عرضه می شود.سیگنال سنسور سرعت، طیف گسترده ای از موتورها را در حالت هم زمان کنترل می کند. این برای قابلیت اطمینان بالا طراحی شده است . از جمله ویژگی گاورنر ESD1000 کارکرد با ولتاژ 12 و 24 ولت ، گزینه کانکتور 12 پین AMP ، موجود در دو نوع ESD1000-12 و ESD1000-24 ، عملیات همزمانی 0.25 ± درصد یا بهتر ، محدوده سرعت / گاورنر 1-7.5 KHz Continuous ، دریفت سرعت با دما ±1% MAXحساسیت سیم زرد 130 Hz. ±15 Hz/Volt، محدوده تریم سرعت ± 250 Hz ، عملکردی تست شده، جریان اکچوایتور @ 25 درجه سانتی گراد (77 درجه فارنهایت)،دمای محیط جهت کارکرد -40 درجه سانتیگراد تا 85 درجه سانتیگراد ، سیگنال سنسور سرعت 1.0 – 120 V RMS میتوان اشاره نمود.

گاورنر دیزل ژنراتورESD2110

واحد کنترل سرعت سری ESD2100 یک دستگاه تمام الکترونیکی است که برای کنترل سرعت موتور با واکنش سریع و دقیق به تغییرات بار گذرا طراحی شده است. این کنترل حلقه بسته، هنگامی که به یک محرک الکتریکی متناسب متصل می شود و با سیگنال سنسور سرعت مغناطیسی عرضه می شود، طیف گسترده ای از موتورها را در حالت هم زمان یا دراپ کنترل می کند. این برای قابلیت اطمینان بالا طراحی شده است و به گونه ای ناهموار ساخته شده است تا در برابر محیط موتور مقاومت کند. از جمله ویژگی های کلیدی این می توان به نوعکنترل کننده دور ، ولتاژ12 یا 24 Vdc، محدوده فرکانس1000 – 7500 هرتز ، ورودی تریم فرکانس ، محدوده سرعت / گاورنر 1 – 7.5 کیلوهرتز پیوسته ، محدوده تریم سرعت ± 450 هرتز ، محدوده سرعت متغیر از راه دور 500 هرتز – 6 کیلوهرتز ، DC Supply 10 – 40 ولت DCگذرا و معکوس ولتاژ محافظت شده ، توان مصرفی 60 میلی آمپر پیوسته به علاوه جریان محرک می توان نام برد.

گاورنر دیزل ژنراتور – برد گاورنر ژنراتور – گاورنر GAC دیزل ژنراتور

توضیح مختصر در مورد عملکرد برد گاورنر ژنراتور

هدف از طراحی کنترلر در دیزل ژنراتور این است که بتواند ژنراتور را کنترل نموده و اگر در شبکه برق اشکال و نقص فنی به وجود آید به وسیله برد کنترلی بروز مشکل را به مصرف کننده اطلاع دهد. به دستگاه کنترل و تثبت کننده دور دیزل و فرکانس ، گاورنر دیزل ژنراتور می گویند.  برد گاورنر با توجه به تعداد پالس تولیدی از pikup که (سنسور دور ژنراتور ) به صورت مماس بر دنده فلایویل نصب شده است سیگنال کنترلی مناسبی را به منظور تثبیت سرعت دور دیزل تولید کرده و به شیر برقی یا اکچوایتور (actutor)  که در مسیر سوخت دیزل قرار دارد فرمان های لازم را می دهد. که در نتیجه ی این روند سرعت دیزل و در نهایت فرکانس خروجی در حالت بی باری و در حالت با باری ثابت باقی می ماند. برد گاورنر ژنراتور محرکی است که هدف از طراحی آن کنترل میزان انتقال ماده یا شاره مولد یا ذخیره کننده انرژی ، به درون محفظه احتراق یا محفظه توربین یا محفظه رکتور هسته ای است و در نتیجه ، تولید توان یا میزان تبدیل توان ، تغییر کرده ، به کنترل ما در می آید.

نحوه عملکرد گاورنر GAC دیزل ژنراتور

برای اینکه بحث را بتوانیم جزئی تر بررسی کنیم تمرکز مطلب را روی موتور های دیزلی و گاز سوز خواهیم برد ,همانطور که میدانید در این نوع از موتور ها محرک یک نوع موتور درون سوز می باشد که جهت کنترل دور آن ابندا باید دور موتور توسط سنسور دور که با نام مگنتیک پیک آپ (MAGNETIC PICKUP) یا سنسور دور یا سنسور پیکاپ دیزل ژنراتور شناخته می شود خوانده شود .سنسور دور در این نوع موتور ها مقابل فلایویل بسته می شود معمولا روی فلایویل هر موتور ۳۶۰ دنده وجود دارد که وقتی این دنده ها از مقابل سنسور دور مغناطیسی عبور میکنند پالس های الکتریکی با مقدار ولتاژ مشخصی تولید میشود که هر چه دور بالاتر باشد ولتاژ تولید نیز بیشتر خواهد شد ,این ولتاژ تولیدی در مرحله بعد به یک برد الکترونیکی خواهد رسید برد با پردازش مقدار ولتاژ و پالس دریافتی مقدار دور را خوانده و براساس آن یک پالس به محرک خود که اکچویتر یا اکتیویتور خوانده می شود ارسال میکند و و از آنجا که این اکتیویتور به دسته گاز موتور متصل می باشد میزان گاز خوردن موتور و در نتیجه سرعت را کنترل خواهد کرد .این نوع برد گاورنر ژنراتور که در این بخش برای شما معرفی کردیم از نوع گاورنر الکتریکی بود که اگر بخواهیم به طور مختصر بار دیگر اجزای یک گاونر الکتریکی را مرور کنیم شامل برد گاورنر ، سنسور دور یا پیکاپ ، محرک سوخت یا اکچویتور که در بخش زیر به تفکیک تصاویر اجزای یکه گارونر مشخص شده است.

بخشهای مختلف سیستم گاورنر دیزل ژنراتور الکترونیکی و مکانیکی

  • کنترل کننده دیجیتال برنامه پذیر PLC گاورنر و کنترل کننده پیکاپ آن که محل قرارگیری آن ها در تابلو الکترونیک گاورنر بوده و وظیفه آن ها کنترل خودکار و غیرخودکار دریچه‌های توربین است.
  • تجهیزلات مربوط به تابلو الکترونیک گاورنر که شامل سوئیچ‌ های سنسور سرعت و دو عدد ترانسمیتر اندازه گیری میزان بازشدگی دریچه‌های توربین ۲۴ ولت با خروجی ۴ الی ۲۰ میلی آمپر برای PLC گاورنر اصلی و پشتیبان و دو عدد آمپلیفایر سیگنال ۲۴ ولت برای moving coil valve شیر کنترل اصلی مکانیزم عمل کننده گاورنر GAC دیزل ژنراتور می باشد
  • تجهیزات مدار هیدرولیکی shut down واحد ( ادوات مدار هیدرولیک با لوله‌های سایز پایین )
  • مکانیزم عمل کننده هیدرولیکی گاورنر شامل واحد مولد قدرت هیدرولیکی و تابلو کنترل مکانیکی (متشکل از کنترل کننده دیجیتال PLC کنترل فشار روغن) و تانک فشار روغن گاورنر

دسته بندی گاورنر دیزل ژنراتور به سه بخش

  • گاورنر مکانیکی

گاورنر چرخ دنده، ساچمه و همچنین تسمه و یا زنجیر می‌ باشد. ممکن است در این گاورنر یک نواره ترمو استاتیکی نیز به عنوان ورودی به کار رفته باشد. همچنین دارای ورودی جبران کننده دستی است و کاربر با چرخاندن یک پیچ، مقدار خروجی یا بازه خروجی را تعیین می‌کند.
گاورنرهای مکانیکی بر روی موتور دیزل ژنراتور نصب می شوند و به وسیله یک اهرم شیر گاز موجود بر روی پمپ انژکتور دیزل ژنراتور را کنترل می نمایند. این گاورنر‌ها قدیمی بوده و دقت آن چنانی ندارند. علاوه بر غیر قابل کنترل از راه دور بودن آن ها همچنین از سرعت عمل بالایی برخوردار نیستند.

  • گاورنر الکترومکانیکی:

این نوع گاورنر دارای ابعاد بسیار کوچک است و همچنین سبک می‌ باشد و ازدو قسمت مکانیکی و الکتریکی تشکیل شده است. قسمت مکانیکی می‌تواند چرخ دنده از نوع حلزونی باشد و یا جعبه دنده افزاینده نیرو باشد، ولی قسمت الکترونیکی این گاورنر یک الکتروموتور می‌باشد . گاورنر الکترومکانیکی میتواند بسیار کوچک تر و با سرعت بالاتر نسبت به دو مدل قبلی ساخته شود. دارای دو قسمت الکتریکی و مکانیکی است. قسمت مکانیکی آن ممکن است چرخ دنده ماردن یا حلزونی و یا جعبه دنده افزاینده نیرو و یا یک فنر و اهرم ساده باشد. قسمت الکتریکی یا یک الکترو موتور است یا یک سیم پیچ تولید کننده میدان مغناطیسی. در نوع الکتروموتوری ممکن است الکتروموتور DC یا AC و یا از نوع STEPPER MOTOR باشد. مشخص است که کنترل نوع اول که دارای یک الکترو موتور ساده است راحت تر از نوع استپ موتور دار آن است. 

نوع دوم که دارای استپ موتور است به یک درایو الکترونیکی برای استپ موتور نیاز دارد. اما میزان دقت نوع دارای الکترو موتور AC یا DC کمتر از نوع استپ موتوری است. گاورنر نوع فنر اهرمی نیز موجود است. یعنی هسته یک سیم پیچ متحرک به شکلی طراحی شده که یک فنر حلقوی یا فشاری آن را در جایگاه اولیه نگه میدارد. به هسته ، یک اهرم افزایش دهنده نیرو یا افزایش دهنده سرعت و مسافت ( بسته به محل تکیه گاه اهرم اشاره شده ) متصل است. طرف دیگر اهرم ، خروجی این گاورنر است که به محل کنترل کننده میزان تبدیل توان یا تولید توان مثل انژکتور یا شیر سوخت خاص متصل است. وقتی جریانی از سیم پیچ عبور دهیم ، فنر شارژ شده و اهرم حرکت می کند و نیروی آن به انژکتور یا شیر سوخت خاص متصل است.

به این اتصالات مکانیکی ، از این نوع گاورنر تا محل انژکتور ، اکچویتور(ACTUATOR)  یا محرک گفته می شود. در حالی که معمولا اینگونه تصور می شود که اکچویتور یا شیر برقی در دیزل ژنراتور همان گاورنر است. این نوع گاورنر ، طرح ساده ای دارد. هر چند کنترل جریان سیم پیچ آن ، مدار الکترونیکی پیچیده ای دارد. به طور کلی در این نوع گاورنر ، نیروی الکتریکی که می تواند از فاصله بسیار دورتر از محل انتقال دهنده نیرو یا تبدیل کننده نیرو ، یعنی موتور دیزل ژنراتور یا توربین نیروگاه فراهم شود به نیروی مکانیکی تبدیل می شود که در هر دو نوع موتوردار و سیم پیج دار به همین صورت است.

  • گاورنر  GAC دیزل ژنراتور ( الکترونیکی )

از این نوع گاورنر سنسور دور ، در گاورنر‌های الکترونیکی با هدف کنترل دور دیزل ژنراتور استفاده می شود. کنترل مقدار سوخت و فرکانس توسط گاورنر دیزل ژنراتور به این شکل است که سنسور پیکاپ بر روی دنده فلایویل با فاصله مشخص قرار می‌گیرد و هنگامی که دنده‌ های فلایویل از جلوی این سنسور عبور می‌ کنند در خروجی سنسور که به دستگاه کنترل سرعت یا گاورنر وصل است یک نوع پالس تولید می‌ گردد که گاورنر با توجه به تعداد این پالس‌ ها و فرکانس تنظیمی خروجی متصل به شیر برقی( اکچویتر) را تغییر می‌ دهد که در نتیجه این فرایند با توجه به کنترل دریچه شیر برقی مقدار سوخت کنترل و در نهایت فرکانس کنترل می‌ گردد.  

تنظیم برد گاورنر ژنراتور

در مورد گاورنرهای الکترونیکی باید گفت که این دستگاه ها توسط کارخانه سازنده دارای تنظیم اولیه می‌ باشند. اما به دلیل اینکه این گاورنر‌ها باید بر روی عمده موتورهای دیزل ژنراتور قابل نصب باشند باید سیستم گاورنر را با دیزل انطباق داد. جهت تنظیم گاورنر بعد از سیم کشی طبق نقشه مربوطه به ترتیب زیر عمل کنید:

۱ -ابتدا دیزل ژنراتور را روشن و سپس دور را با پتانسیومتر تنظیم کنید

۲ – پس از اینکه موتور دیزل گرم شد ، اقدام به تنظیم کردن ضریب بهره با پتانسیومتر GAIN نمایید به صورتی که اگر پتانسیومتر را در جهت حرکت عقربه‌های ساعت بچرخانیم دیزل از حالت عادی خارج می‌گردد و به نوسان می‌افتد سپس به آرامی پتانسیومتر برخلاف جهت عقربه‌های ساعت چرخانده تا دیزل ژنراتور به حالت عادی برگردد در این حالت ضریب بهره گاورنر تنظیم شده است

۳ -پس از تنظیم کردن ضریب بهره گاورنر ضریب پایداری گاورنر را با پتانسیومتر STABILITY تنظیم کنید بطوریکه با چرخاندن پتانسیومتر مذکور در جهت عقربه‌های ساعت دیزل از حالت عادی خارج و به نوسان می‌افتد سپس به آرامی پتانسیومتر را خلاف عقربه‌های ساعت چرخانده تا دیزل به حالت عادی برگردد در این حالت ضریب پایداری تنظیم شده است

۴ – پس از از تنظیم گاورنر دیزل ژنراتور در حالت بار می‌بایستی با اعمال بار به دیزل تنظیمات را مجدد انجام داد.