گاورنر دیزل ژنراتور – برد گاورنر ژنراتور – گاورنر GAC دیزل ژنراتور

گاورنر دیزل ژنراتور ESD5500E-ESD5550E کامینز نمایندگی فروش

از جمله خدمات موسسه فنی نیرو مولد آسیا واردات و فروش انواع گاورنر دیزل ژنراتور میباشد . از جمله مدل هایی همچون گاورنر کامینز ، گاورنر ESD5500E ، گاورنر ESD5550E  و سایر گاورنر ژنراتور می باشد. ضمنن این شرکت با ارتباطات خود انواع گاورنر اصلی GAC ESD5500E ,GAC ESD5550E  و کامینزی اصلی ساخت امریکا را جهت فروش به شما مشتریان گرامی اعلام می دارد. در بازار از گاورنر جهت تنظیم دور با نام های گاورنر جی ای سی ، گاورنر GAC الکترونیکی ، گاورنر ۵۵۰۰، گاورنر ۵۵۵۰، گاورنر کامینز یا برد گاورنر دیزل ژنراتور نیز یاد می گردد.

توضیح مختصر در مورد عملکرد برد گاورنر ژنراتور

هدف از طراحی کنترلر در دیزل ژنراتور این است که بتواند ژنراتور را کنترل نموده و اگر در شبکه برق اشکال و نقص فنی به وجود آید به وسیله برد کنترلی بروز مشکل را به مصرف کننده اطلاع دهد. به دستگاه کنترل و تثبت کننده دور دیزل و فرکانس ، گاورنر دیزل ژنراتور می گویند.  برد گاورنر ژنراتور  با توجه به تعداد پالس تولیدی از pikup که (سنسور دور ژنراتور ) به صورت مماس بر دنده فلایویل نصب شده است سیگنال کنترلی مناسبی را به منظور تثبیت سرعت دور دیزل تولید کرده و به شیر برقی یا اکچوایتور (actutor)  که در مسیر سوخت دیزل قرار دارد فرمان های لازم را می دهد. که در نتیجه ی این روند سرعت دیزل و در نهایت فرکانس خروجی در حالت بی باری و در حالت با باری ثابت باقی می ماند. گاورنر محرکی است که هدف از طراحی آن کنترل میزان انتقال ماده یا شاره مولد یا ذخیره کننده انرژی ، به درون محفظه احتراق یا محفظه توربین یا محفظه رکتور هسته ای است و در نتیجه ، تولید توان یا میزان تبدیل توان ، تغییر کرده ، به کنترل ما در می آید.

برای اینکه بحث را بتوانیم جزئی تر بررسی کنیم تمرکز مطلب را روی موتور های دیزلی و گازسوز ( ژنراتور گازسوز و دیزلی ) خواهیم برد ,همانطور که میدانید در این نوع از موتور ها محرک یک نوع موتور درون سوز می باشد که جهت کنترل دور آن ابندا باید دور موتور توسط سنسور دور که با نام مگنتیک پیک آپ (MAGNETIC PICKUP) یا سنسور دور یا سنسور پیکاپ دیزل ژنراتور شناخته می شود خوانده شود .سنسور دور در این نوع موتور ها مقابل فلایویل بسته می شود معمولا روی فلایویل هر موتور ۳۶۰ دنده وجود دارد که وقتی این دنده ها از مقابل سنسور دور مغناطیسی عبور میکنند پالس های الکتریکی با مقدار ولتاژ مشخصی تولید میشود که هر چه دور بالاتر باشد ولتاژ تولید نیز بیشتر خواهد شد ,این ولتاژ تولیدی در مرحله بعد به یک برد الکترونیکی خواهد رسید برد با پردازش مقدار ولتاژ و پالس دریافتی مقدار دور را خوانده و براساس آن یک پالس به محرک خود که اکچویتر یا اکتیویتور خوانده می شود ارسال میکند و و از آنجا که این اکتیویتور به دسته گاز موتور متصل می باشد میزان گاز خوردن موتور و در نتیجه سرعت را کنترل خواهد کرد .این نوع گاورنری که در این بخش برای شما معرفی کردیم از نوع گاورنر الکتریکی بود که اگر بخواهیم به طور مختصر بار دیگر اجزای یک گاونر الکتریکی را مرور کنیم شامل برد گاورنر ، سنسور دور یا پیکاپ ، محرک سوخت یا اکچویتور که در بخش زیر به تفکیک تصاویر اجزای یکه گارونر مشخص شده است.

بخشهای مختلف سیستم برد گاورنر ژنراتور الکترونیکی و مکانیکی

  • کنترل کننده دیجیتال برنامه پذیر PLC گاورنر و کنترل کننده پیکاپ آن که محل قرارگیری آن ها در تابلو الکترونیک گاورنر بوده و وظیفه آن ها کنترل خودکار و غیرخودکار دریچه‌های توربین است.
  • تجهیزلات مربوط به تابلو الکترونیک گاورنر که شامل سوئیچ‌ های سنسور سرعت و دو عدد ترانسمیتر اندازه گیری میزان بازشدگی دریچه‌های توربین ۲۴ ولت با خروجی ۴ الی ۲۰ میلی آمپر برای PLC گاورنر اصلی و پشتیبان و دو عدد آمپلیفایر سیگنال ۲۴ ولت برای moving coil valve شیر کنترل اصلی مکانیزم عمل کننده گاورنر می باشد
  • تجهیزات مدار هیدرولیکی shut down واحد ( ادوات مدار هیدرولیک با لوله‌های سایز پایین )
  • مکانیزم عمل کننده هیدرولیکی گاورنر شامل واحد مولد قدرت هیدرولیکی و تابلو کنترل مکانیکی (متشکل از کنترل کننده دیجیتال PLC کنترل فشار روغن) و تانک فشار روغن گاورنر

گاورنر دیزل ژنراتور به ۳ دسته تقسیم می‌شوند:

گاورنر مکانیکی

گاورای چرخ دنده، ساچمه و همچنین تسمه و یا زنجیر می‌ باشد. ممکن است در این گاورنر یک نواره ترمو استاتیکی نیز به عنوان ورودی به کار رفته باشد. همچنین دارای ورودی جبران کننده دستی است و کاربر با چرخاندن یک پیچ، مقدار خروجی یا بازه خروجی را تعیین می‌کند.
گاورنرهای مکانیکی بر روی موتور دیزل ژنراتور نصب می شوند و به وسیله یک اهرم شیر گاز موجود بر روی پمپ انژکتور دیزل ژنراتور را کنترل می نمایند. این گاورنر‌ها قدیمی بوده و دقت آن چنانی ندارند. علاوه بر غیر قابل کنترل از راه دور بودن آن ها همچنین از سرعت عمل بالایی برخوردار نیستند.

گاورنر الکترومکانیکی

این نوع گاورنر دارای ابعاد بسیار کوچک است و همچنین سبک می‌ باشد و ازدو قسمت مکانیکی و الکتریکی تشکیل شده است. قسمت مکانیکی می‌تواند چرخ دنده از نوع حلزونی باشد و یا جعبه دنده افزاینده نیرو باشد، ولی قسمت الکترونیکی این گاورنر یک الکتروموتور می‌باشد . گاورنر الکترومکانیکی میتواند بسیار کوچک تر و با سرعت بالاتر نسبت به دو مدل قبلی ساخته شود. دارای دو قسمت الکتریکی و مکانیکی است. قسمت مکانیکی آن ممکن است چرخ دنده ماردن یا حلزونی و یا جعبه دنده افزاینده نیرو و یا یک فنر و اهرم ساده باشد. قسمت الکتریکی یا یک الکترو موتور است یا یک سیم پیچ تولید کننده میدان مغناطیسی. در نوع الکتروموتوری ممکن است الکتروموتور DC یا AC و یا از نوع STEPPER MOTOR باشد. مشخص است که کنترل نوع اول که دارای یک الکترو موتور ساده است راحت تر از نوع استپ موتور دار آن است. زیرا نوع دوم که دارای استپ موتور است به یک درایو الکترونیکی برای استپ موتور نیاز دارد. اما میزان دقت نوع دارای الکترو موتور AC یا DC کمتر از نوع استپ موتوری است. گاورنر نوع فنر اهرمی نیز موجود است. یعنی هسته یک سیم پیچ متحرک به شکلی طراحی شده که یک فنر حلقوی یا فشاری آن را در جایگاه اولیه نگه میدارد. به هسته ، یک اهرم افزایش دهنده نیرو یا افزایش دهنده سرعت و مسافت ( بسته به محل تکیه گاه اهرم اشاره شده ) متصل است. طرف دیگر اهرم ، خروجی این گاورنر است که به محل کنترل کننده میزان تبدیل توان یا تولید توان مثل انژکتور یا شیر سوخت خاص متصل است. وقتی جریانی از سیم پیچ عبور دهیم ، فنر شارژ شده و اهرم حرکت می کند و نیروی آن به انژکتور یا شیر سوخت خاص متصل است. به این اتصالات مکانیکی ، از این نوع گاورنر تا محل انژکتور ، اکچویتور(ACTUATOR)  یا محرک گفته می شود. در حالی که معمولا اینگونه تصور می شود که اکچویتور یا شیر برقی در دیزل ژنراتور همان گاورنر است. این نوع گاورنر ، طرح ساده ای دارد. هر چند کنترل جریان سیم پیچ آن ، مدار الکترونیکی پیچیده ای دارد. به طور کلی در این نوع گاورنر ، نیروی الکتریکی که می تواند از فاصله بسیار دورتر از محل انتقال دهنده نیرو یا تبدیل کننده نیرو ، یعنی موتور دیزل ژنراتور یا توربین نیروگاه فراهم شود به نیروی مکانیکی تبدیل می شود که در هر دو نوع موتوردار و سیم پیج دار به همین صورت است.

گاورنر  GAC دیزل ژنراتور ( الکترونیکی )

از این نوع گاورنر سنسور دور ، در گاورنر‌های الکترونیکی با هدف کنترل دور دیزل ژنراتور استفاده می شود. کنترل مقدار سوخت و فرکانس توسط گاورنر دیزل ژنراتور به این شکل است که سنسور پیکاپ بر روی دنده فلایویل با فاصله مشخص قرار می‌گیرد و هنگامی که دنده‌ های فلایویل از جلوی این سنسور عبور می‌ کنند در خروجی سنسور که به دستگاه کنترل سرعت یا گاورنر وصل است یک نوع پالس تولید می‌ گردد که گاورنر با توجه به تعداد این پالس‌ ها و فرکانس تنظیمی خروجی متصل به شیر برقی( اکچویتر) را تغییر می‌ دهد که در نتیجه این فرایند با توجه به کنترل دریچه شیر برقی مقدار سوخت کنترل و در نهایت فرکانس کنترل می‌ گردد.  

انواع گاورنر دیزل ژنراتور GAC

گاورنر  GAC دیزل ژنراتور مدل ESD GAC5500E

برد های کنترل سرعت یا گاورنر ESD GAC 5500 دارای سیستم های :

۱- کنترل سرعت از راه دور توسط پتانسیومتر

۲-دارای حالت کارکرد بی باری IDLE MODE و کارکرد عادی زیر بار

۳-امکان متصل کردن یا سنکرون کرن برد ها بایگدیگر

۴-امکان تنظیم میزان سوخت استارت اولیه ,شتاب گیری ,و پارامتر های پایداری

قابل ذکر است در صورتی که تجربه تنظیم برد های کنترل سرعت یا گاورنر و همچنین نصب آن ها را ندارید از متخصص این کار کمک بگیرید زیرا تنظیمات و نصب اشتباه باعث از دور خارج شدن موتور و آسیب به موتور خواهد شد .

گاورنر  GAC دیزل ژنراتور مدل ESD GAC5550E

تنظیم برد گاورنر ژنراتور

در مورد گاورنرهای الکترونیکی باید گفت که این دستگاه ها توسط کارخانه سازنده دارای تنظیم اولیه می‌ باشند. اما به دلیل اینکه این گاورنر‌ها باید بر روی عمده موتورهای دیزل ژنراتور قابل نصب باشند باید سیستم گاورنر را با دیزل انطباق داد. جهت تنظیم گاورنر دیزل ژنراتور بعد از سیم کشی طبق نقشه مربوطه به ترتیب زیر عمل کنید

۱ -ابتدا دیزل ژنراتور را روشن و سپس دور را با پتانسیومتر تنظیم کنید

۲ – پس از اینکه موتور دیزل گرم شد ، اقدام به تنظیم کردن ضریب بهره با پتانسیومتر GAIN نمایید به صورتی که اگر پتانسیومتر را در جهت حرکت عقربه‌های ساعت بچرخانیم دیزل از حالت عادی خارج می‌گردد و به نوسان می‌افتد سپس به آرامی پتانسیومتر برخلاف جهت عقربه‌های ساعت چرخانده تا دیزل ژنراتور به حالت عادی برگردد در این حالت ضریب بهره گاورنر تنظیم شده است

۳ -پس از تنظیم کردن ضریب بهره گاورنر ضریب پایداری گاورنر را با پتانسیومتر STABILITY تنظیم کنید بطوریکه با چرخاندن پتانسیومتر مذکور در جهت عقربه‌های ساعت دیزل از حالت عادی خارج و به نوسان می‌افتد سپس به آرامی پتانسیومتر را خلاف عقربه‌های ساعت چرخانده تا دیزل به حالت عادی برگردد در این حالت ضریب پایداری تنظیم شده است

۴ – پس از از تنظیم گاورنر دیزل ژنراتور در حالت بار می‌بایستی با اعمال بار به دیزل تنظیمات را مجدد انجام داد.

جهت اطلاع از قیمت انواع گاورنر الکترونیکی و مکانیکی و نصب آن با مدیریت خدمات شرکت نیرو مولد آسیا و با شماره تلفن ذیل تماس حاصل فرمایید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *