سیستم سوخت رسانی دیزل

مدار سوخت رسانی دیزل

سوخت رسانی در دیزل به دو بخش مجزا تقسیم بندی می شود. مدار فشار ضعیف و مدار فشار قوی

مدار فشار ضعیف سوخت رسانی موتور دیزل

این مدار شامل اجزای زیر می باشد :
باک –پمپ اولیه – فیلتر – کانال مکشی پمپ انژکتور – سوپاپ سر ریز – لو له های انتقال
فشار ضعیف .


مدار فشار قوی سوخت رسانی دیزل

در این مدارشامل قسمت های زیر است:
پلانجر وبارل- سوپاپ فشار – لوله های فشار قوی – انژکتور .

اصول کار مدارات سوخت رسانی دیزل

سوخت توسط پمپ اولیه از باک که در سطح پایین تری قرار دارد مکیده شده وبه فیلتر میرسد. ناخالصی های سوخت در فیلتر کاملاً تصفیه شده و سوخت تحت فشار پمپ اولیه به کانال مکشی پمپ انژکنور می رسد .در موقع مناسب که بارل خلا نسبی به وجود آمد و پلانجر در بارل به سرعت پایین رفت، سوخت تحت فشار پمپ اولیه بسرعت وارد منطقه فشار زیاد پمپ شده وبا بالا آمدن پلانجر سوخت به شدت تحت فشار قرار می گیرد وقتی فشار سوخت به اندازه ای برسد که بتواند سوپاپ فشار پمپ انژکتور را باز کند از آن عبور می کند و وارد لوله های فشار قوی شده و به انژکتور می رسد. در انژکتور سوپاپ سوزنی وجود دارد که تحت فشار فنر تمایل به بسته بودن دارد . سوخت فشار قوی با تاثیر بر نوک مخروطی سوزن سبب بلند شدن آن شده و فنر سوزن متراکم می شود

باک موتور دیزل

اندازه وظرفیت باک بر حسب مصرف دیزل و محل نصب آن طراحی می شود. معمولا از جنس
ورق فولاد ساخته شده است و جهت جلوگیری از زنگ زدگی و مقاومت در برابر خوردگی سطوح داخلی باک را از رنگ مخصوص می پوشانند. در باک مجرای پر کردن ، لوله ی خروجی ،راهی برای برگشت
سوخت از پمپ وانژکتور، منفذ هوا برای تعادل فشار ،ومحل نصب شناور پیش بینی می کنند.

وقتی پمپ اولیه در موتور دیزل نصب می شود که پمپ انژکتور بالاتر از باک قرار داشته باشد
زیرا پمپ انژکتور یک پمپ تولید فشارزیاد است وبرای کشیدن سوخت از باک طراحی نشده است .
بنابراین وظیفه ی پمپ اولیه کشیدن سوخت از باک وارسال آن به پمپ انژکتور می باشد .

سوپاپ سر ریز در مدار سوخت رسانی فشار ضعیف دیزل


اگر محل نصب فیلتر سوخت رسانی خیلی نزدیک موتور باشد امکان تشکیل حباب در مدار و ارسال نشدن
سوخت به علت هوا داشتن وجود دارد . اگر درجه حرارت محیط خیلی زیاد باشد یک سوپاپ سر ریز اضافی در سیستم نصب می کنند تا حباب های ایجاد شده را که در اثر جابجایی سریع سوخت و تغییرات درجه حرارت در مدار فشار ضعیف ایجاد می شود ار مدار خارج نماید . با وجود سوپاپ سر ریز نه تنها مدار خود به خود هواگیری می شود بلکه گردش دائمی سوخت باعث خنک شدن کانال مکشی پمپ ومدار فشار ضعیف نیز می گردد.

پمپ اولیۀ موتور دیزل معمولاً از نوع پیستونی است که بطور مکانیکی به وسیله ی پمپ انزکتور کار می کند . وظیفه ی دیگر پمپ مقدماتی هواگیری مدار سوخت رسانی است. این عمل به وسیله ی پمپ اولیۀ تعبیه شده در روی پمپ مقدماتی انجام می شود .


مطالب مرتبط

1 دیدگاه در “مدار سوخت رسانی دیزل

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *