عیب یابی سنسور فشار روغن

سنسور روغن از جمله مهم ترین تجهیزات حفاظتی موتور دیزل ژنراتور یا خودرو به شمار می رود. این سنسور با هدف حفاظت از خرابی موتور جهت خواندن میزان فشار روغن یا آلارم طراحی شده است.

سنسورهای فشار روغن در مسیر شریان عبوری روغن موتور دیزل ژنراتور که بوسیله پمپ روغن از کارتل دیزل ژنراتور کشیده میشود و به سر سیلندر موتور وارد میشود و بوسیله سوراخ کوچکی که سر سنسورهای روغن دیزل ژنراتور وجود دارد ، روغن وارد آن می شود و فشار آن اندازه گیری میشود.

استفاده از نوار تفلون به منظور بستن سنسور فشار روغن دیزل ژنراتور غیر مجاز است. در غیر این صورت راه ورود روغن به موتور بسته میشود . پیچ کورکنی را روی بدنه دیزل ژنراتور پیدا کنید که به مسیر روغن دیزل ژنراتور متصل باشد ،بنابراین در این صورت میتوانید سنسور فشار روغن را بصورت مستقیم یا با استفاده از واسطه به بدنه موتور دیزل ژنراتور ببندید. به منظور استفاده از سنسور فشار روغن باید روغن دیزل ژنراتور تمیز باشد. این سنسورها در برابر ضربه واکنش نشان داده و بسیار حساس می باشند لذا جهت نگهداری و حمل آنها مراقب باشید.

محل قرار گیری این سنسورها بستگی به نوع و مدل موتور دارد که معمولا در یکی از بلوکهای سیلندر موتور یا کنار فیلتر روغن یا در کمتر موتوری در بالای آن قرار دارد.

سنسور روغن دیزل ژنراتور

طریقه خطا یابی و رفع عیب افت فشار روغن:

  1. موتور دیزل در مواقعی خاموش می شود که فشار گیج روغن کم باشد یا آلارم یا لامپ هشدار سنسور فعال شده باشد.
  2. سطح روغن نباید کمتر از حد نرمال باشد برای مشاهده سطح روغن گیج روغن را بیرون بکشید و سطح روغن را چک کنید. کیفیت ، چسبندگی و روانی و دیسکوزیته روغن را چک کنید.(روغن پس از ۲۰۰ ساعت با توجه به نوع آن یا پس از یک سال پس از زمان تولید خراب میشود)
  3. پمپ روغن ، خنک کن روغن و سنسور روغن را چک کنید. به منظور تست سنسور روغن میتوانید سنسور روغن را شل کنید و با زدن یک استارت به موتور (توجه کنید موتور روشن نشود و استارت طولانی نشود)اگر از کنار سنسور با فشار روغن بیرون زد سنسور خراب است در غیر اینصورت یا خنک کن یا فیلتر روغن گرفته یا پمپ روغن موتور دیزل ژنراتور (OIL PUMP) خراب است.
  4. زمانی که موتور و روغن سالم باشند به منظور اندازه گیری تغییر مقاومت سنسور میتوانید با اعمال فشار به سنسور روغن(با زدن استارت) آنرا اندازه گیری کنید.
  5. وایرینگ یا سیم کشی سنسور را بررسی کنید.

پر کاربرد ترین نوع سنسور فشار روغن دیزل ژنراتور مدل vdo 10bar می باشد به این دلیل که این نوع سنسور را می توان بر روی تمام انواع دیزل ژنراتورها نصب کرد و برای همه ی بردهای کنترل دیزل ژنراتور (plc) بصوررت default قابل خواندن می باشد. این سنسور دارای دو کنتاکت G , wk می باشد. پایه G جهت خواندن مقدار فشار روغن و پایه wk کنتاکت محافظ می باشد تا در مواقعی که فشار روغن زیر یک بار(۱BAR) است عمل کرده و منفی باتری را ارسال میکند  که در مدار فرمان دیزل به منظور خاموش کردن آن باید از این پایه استفاده کنیم

سنسور فشار روغن دیزل ژنراتور یا (oil pressure sender) دارای انواع مختلفی است که ممکن است گاهی به ولتاژ تغذیه نیاز داشته باشد. همچنین ممکن است دمای روغن را نیز اندازه بگیرند بنابراین تعداد پایه های آنها متفاوت می باشد. بعضی از سنسورهای فشار روغن فقط یک پایه G یا wk دارند.

سنسور روغن اتری را در شکل زیر مشاهده می کنید. این سنسور قابلیت نمایش فشار روغن دیزل ژنراتور که بوسیله شیلنگ ، فشار روغن به گیج اندازه گیر فشار روغن منتقل میشود ولی بسیار شکننده می باشد را بدون هیچگونه اتصال الکتریکی یا سیم کشی دارد.  نوع الکتریکی این سنسور مناسب تر است و می توان پایه G  سنسور فشار روغن را همراه با دو سیم مثبت و منفی باتری به گیج آن متصل نمود تا فشار روغن دیزل ژنراتور را نشان دهد و در دو نوع ۱۲ و ۲۴ ولت موجود میباشد.

جهت اطلاع از قیمت سنسور فشار روغن دیزل ژنراتور و سایر قطعات دیزل ژنراتور (قیمت قطعات دیزل ژنراتور) با شماره تماس ۰۹۱۲۰۳۴۱۴۴۳ به صورت ۲۴ ساعته تماس حاصل فرمایید.

سنسور روغن اتری
سنسور فشار روغن دیزل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *