تعمیرات دیزل ژنراتور (۱)

تعمیر دیزل ژنراتور در تهران

دیزل ژنراتور یا مولد دیزل از به هم پیوستن موتور دیزل ژنراتور، ژنراتور و تجهیزات دیگر مانند شاسی، تانک سوخت ، اتاقک پوشاننده به منظور محافظت و کاهش صدا، سیستم‌های کنترل و حفاظت، قطع‌کننده‌های اضطراری مدار، سیستم پیش گرم کن روغن و آب موتور ، هیتر های ضد رطوبت ، سیستم استارت اتومات و غیره که به برای تولید برق استفاده می‌شود، ساخته می شود.

دیزل ژنراتور دستگاهی است که قابلیت تبدیل انرژی سوختی را به انرژی الکتریکی دارد. این دستگاه از دو قسمت تشکیل شده است. یک موتور دیزل و یک آلترناتور

هدف از طراحی دیزل ژنراتورها تبدیل سوخت فسیلی به انرژی مکانیکی است. سپس انرژی مکانیکی به دست آمده توسط آلترناتور به انرژی الکتریکی تبدیل می شود. محدوده مصرف دیزل ژنراتور اغلب از ۵۰ الی ۱۰۰۰ کیلو ولت آمپر می باشد . البته دیزل ژنراتور ها از سایز ۵ کیلوولت آمپر تا ۲۵۰۰ کیلوولت آمپر ساخته می شوند .

از دیزل ژنراتورها در کاربری های زیادی استفاده می شود که از جمله آن ها می توان به مولدهای برق اضطراری اشاره نمود. ورود دیزل ژنراتورها هنگام قطع برق به مدار توسط یک تابلوی اتوماتیک به صورت خودکارانجام می گیرد و پس از اینکه برق شبکه وصل شده و نرمال می شود از مدار خارج و دیزل ژنراتور به حالت آماده به کار به صورت خاموش می مانند.

دیزل ژنراتور ها امروزه بسیار وسعت یافته اند و در برندهای مختلفی ساخته می شوند . بزرگترین سازندگان دیزل ژنراتور کشورهای انگلستان و آمریکا و چین می باشند .

تابلوهای اتوماسیون دیزل ژنراتورها امروزه به حدی وسعت یافته اند که می توانیم با سنکرون سازی چند دستگاه دیزل ژنراتور کوچک یک دستگاه دیزل ژنراتور بزرگ داشته باشیم. دیزل ژنراتورها می توانند به صورت دائم در مکان هایی که برق شبکه ندارند مورد استفاده قرار گیرند . عمر مفید دیزل ژنراتورها بین ۲۰٫۰۰۰ تا ۳۰٫۰۰۰ ساعت می باشند و پس از آن باید تعمیر اورهال شوند.. چرخه تنزل به این معناست که موتور ممکن است به زودی بطور تغییرناپذیری آسیب ببیند و ممکن است هرگز راه اندازی نشود و به مدتی طولانی نمی تواند به ماکزیمم توانی که به آن نیازمند است، دست یابد.

خرابی موتورها

عوامل مختلفی می توانند سبب آسیب رساندن و ایجاد نقص در دیزل ژنراتورها شود مانند رسوبات داخلی و تجمع کربن در این دستگاه ها. این مسئله به علت این است که این موتورها در زمان های زیادی با بار کم مورد استفاده قرار گرفته اند. زیرا اگر یک موتور با بار کم راه اندازی شود فشارهای استوانه ای کمی در دستگاه به وجود می آید و در نتیجه رینگ پیستون دیزل به شکل ضعیفی بسته می شود. فشار سیلندری کم باعث احتراق ضعیف، فشار کم حاصل از احتراق کم و دما می‌شود. بنابراین احتراق اگر به صورت ناقص انجام گیرد سبب شکل گیر دوده و پسماندهای سوخت نسوخته می شود که این موضوع نیز سبب بسته شدن مسیر رینگ های پیستون شده و مهر و موم کردن دستگاه کارایی خود را از دست می دهد و فشار کم را در حالت ابتدایی راه اندازی بیشتر می کند. کربن سخت به سبب احتراق ضعیف شکل می‌گیرد و بسیار خراشنده و ساینده است، کربن سخت مصرف سوخت را افزایش می دهد (دود آبی)، و باعث مسدود شدن پیستون و فشار می شود. سوخت ناقص به علت ایجاد دوده سبب مسدود شدن تزریق کننده ها می شود و باعث ایجاد دودهای سیاه رنگ می شود. برای ازبین بردن رسوبات یا کربن می توان از تمیز کردن اتاقک های احتراق ، نازل های تزریق‌ کننده سوخت و سوپاپ‌ها استفاده نمود. اگر این عیب در مراحل اولیه شناسایی شود سریع تر قابل رفع است. اما اگر نقص برطرف نشود رسوبات تا مرحله ای پیشروی می کنند که رینگ‌های پیستون داخل شیارهایشان را تصرف کنند .

با انتخاب دقیق مجموعه ژنراتور می توان از این نقص جلوگیری کرد. اگر در روغن موتور اسید افزایش یابد سرعت روغن کاری را کاهش می دهد و سبب فرسایش یاتاقان می شوند. همچنین استفاده بیش از حد از موتور دیزرل در حالت زیربار سبب می شود که رینگ های پیستونی قدیم یاز خود دود آبی رنگی تولید کنند. در حالت عادی و نرمال موتورهای دیزل باید در حداقل ۲۵ تا ۳۰٪ بار ماکزیمم بار خود راه‌اندازی شوند .

ديزل ، ژنراتور و تمام قسمت های مربوطه از نظر هر گونه خوردگي و فرسودگي و آسيب مكانيكي باید كنترل و
اقدام اصلاحي انجام گردد. ساختارها ، نگهدارنده ها ، پيچ و مهره ها از نظر محكم بودن كنترل و آچاركشي گردند. عملكرد سيستم هاي ضد لرزه كنترل گردد. قفل درب ها ، گيره ها و لولا ها بازديد و كنترل گردد. درپوشها و كاورها در جای مخصوص خود قرار گرفته و فاقد نقص باشند. تجهيزات داخلي تابلو يا محفظه هاي كنترل و ترمينال باكس ها تميز كاري و سرويس گردند. بلبرینگ موتور دیزل ژنراتور نیز باید گریس کاری شوند. همچنین تمامی اتصالات و ترمينال هی موتور دیزل باید آچار كشي شوند. فیلتر سوخت موتور دیزل ژنراتور نیز باید عوض شوند. كليه اتصالات قسمت های فشار ضعیف باید از نظر نداشتن آثار اضافه دما و وضعيت عايقي كنترل گردد.
برای مجموعه ژنراتورهایی که کاربرد اضطراری دارند، استفاده از بار پشتیبانی شده برای انجام آزمایش عملی نیست. برای انجام آزمایش می‌توان از یک بانک بار موقت یا دائم استفاده کرد. گاهی اوقات تابلو را می‌توان به گونه‌ای طراحی کرد تا به مجموعه‌ای برای تغذیه توان از شبکه برای انجام آزمایش بار اجازه دهد.

بهترین راه حل استفاده از لود بانک دیزل ژنراتور می باشد تا حداقل یک بار در سال دستگاه با توان ۱۰۰٪ به مدت ۱ ساعت استفاده شود تا رسوبات ناشی از احتراق ناقص سوخته و از موتور خارج شوند .

در ادامه مبحث تعمیر دیزل ژنراتور تعدادی دیگر از علائم دیزل ژنراتور را بررسی کرده و به راهکارهای مناسب برای برطرف سازی این عیوب خواهیم پرداخت :

۱- در صورتی که سوپاپ های موتور دیزل بیش از اندازه محکم هستند یا به یکدیگر چسبیده هستند می بایست با استفاده از مقداری نفت این چسبندگی را برطرف نمود.

۲- در صورت داغ کردن بیش از اندازه موتور می بایست تسمه پروانه را محکم کنید و waterpomp را کنترل نمایید.

۳- در مواردی نیز مشاهده می شود که دود خروجی از موتور دیزل شما آبی رنگ است. این مسئله می تواند علل مختلفی از جمله روغن سوزی موتور دارد. این مسئله به علت فرسوده بودن رینگ هایی است که در پیستون وجود دارند که می بایست آن ها را در صورت فرسوده بودن تعویض نمایید. البته دود آبی رنگ می تواند به علت روغن سوزی سوپاپ ها نیز باشد که در این صورت می بایست سوپاپ ها را بررسی نمایید.

۴- در صورتی که ولتاژ ژنراتور از مقدار نرمال کمتر یا بیشتر باشد ممکن است AVR تنظیم نباشد که البته منظور از آن ولتاژ رگولاتور است.

۵- در صورتی که ولتاژ مربوط به ژنراتور برابر مقدار صفر باشد در این صورت می توان نتیجه گرفت پل دیودی یا سیم پیچ تحریک هسته سوخته است. در صورت سوختن سیم پیچ تحریک هسته خاصیت القایی هسته از بین خواهد رفت و ولتاژ ژنراتور به صفر خواهد رسید.

۶- اگر ژنراتور در حالت زیر بار دچار افت ولتاژ شود می توان نتیجه گرفت در مدار اتصالی وجود دارد یا اینکه سیم پیچ های تحریک در حال سوختن هستند و در این حالت می بایست با بررسی مدار این مشکل را برطرف نمود.

۷- در صورت ایجاد اختلال در عملکرد ترموستات موتور داغ می کند و در این حالت می بایست ترموستات را با یک ترموستات جدید جایگزین نمود تا مشکل برطرف شود. البته از جمله دلایلی که می تواند سبب داغ کردن موتور شود کم بودن میزان آبی است که درون رادیاتور برای خنک سازی وجود دارد که در این صورت می بایست آن را تنظیم نمود.

در صورت نیاز به تعمیر اساسی و اورهال دیزل ژنراتور و بازدید از آن و عیب یابی با کارشناسان شرکت نیرو مولد آسیا با شماره تلفن ۲۴ ساعته ذیل تماس حاصل فرمایید:

۰۹۱۲۰۳۴۱۴۴۳


مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *