سنسور آب

انواع سنسور در دیزل ژنراتور

سنسورها دستگاه‌های پیشرفته‌ای هستند که معمولا با هدف تشخیص و پاسخ به سیگنال‌های الکتریکی یا نوری طراحی می‌شوند. سنسور قابلیت تبدیل پارامتر فیزیکی (مثلاً: دما، فشارخون، رطوبت، سرعت، و غیره) را به یک سیگنال دارند که می‌تواند به‌صورت الکتریکی اندازه‌گیری شود.

برای انتخاب سنسورها معیارهای خاصی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد که تعدادی از این معیارها در زیر آمده است

  1. دقت
  2. شرایط محیطی – معمولاً محدودیتی برای درجه حرارت / رطوبت دارد
  3. محدوده – حد اندازه‌گیری سنسور
  4. کالیبراسیون – ضروری برای اکثر وسایل اندازه‌گیری به‌عنوان خواندن بازمان تغییر می‌کند
  5. رزولوشن – کوچک‌ترین افزایش‌یافته توسط حسگر
  6. هزینه
  7. تکرارپذیری – خواندن که متغیر است، بارها و بارها تحت همان محیط اندازه‌گیری می‌شود

طبقه‌بندی سنسورها

سنسورها به معیارهای زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

  1. مقدار ورودی اولیه (اندازه‌گیری)
  2. اصول انتقال (با استفاده از اثرات فیزیکی و شیمیایی)
  3. مواد و فناوری
  4. املاک
  5. برنامه

در دیزل ژنراتور نیز مانند سایر دستگاه های الکتریکی سنسورهای متفاوتی وجود دارد که از جمله آن ها می توان به سنسور دورسنج دیزل ژنراتور، سنسور فشار روغن ، سنسور سطح آب دیزل ژنراتور اشاره نمود.

سنسور پیکاپ یا دورسنج دیزل ژنراتور

سنسور پیکاپ شامل یک آهن ربای دائم و یک سیم پیچ است و محل قرار گیری آن بسیار نزدیک به دنده فلایویل است. به علت عبوردنده فلایویل از نزدیکی سنسور شار مغناطیسی در سیم پیچ تغییر می کند و در نتیجه یک ولتاژ متناوب با دامنه ثابت و فرکانسی متغیر متناسب با سرعت دنده فلایویل در سیم پیچ تولید می گردد.

واحد کنترل الکترونیک وظیفه دریافت سیگنالهای تولید شده توسط سنسور سرعت را دارد و سپس سیگنال ها را تغییر داده وآن ها را به سیگنال مربعی با پهنای متغیر و فرکانسی متناسب تبدیل می کند. سپس فرکانس سنسور سرعت را تغییر داده و فرکانسی از۲۵۰تا۵۰۰ هرتز تولید نموده وپس از تقویت آنرا در خروجی ظاهر می کند.

سنسور پیکاپ کنترل دور دیزل ژنراتور

محرک سوخت

سیستم محرک سوخت از یک سیم پیچ دو طبقه فنربرگردان هسته آهنی متحرک و دسته خروجی که به هسته آهنی متصل است ساخته می شود. این سیم پیچ را میتوان به دو صورت۱۲و۲۴ولت سربندی نموده. سیگنالهای تولید شده در خروجی واحد کنترل الکترونیک پس از اعمال به محرک سوخت باعث جذب هسته آهنی به داخل سیم پیچ متناسب با پهنای سیگنال خروجی می شود و منجر به حرکت دسته خروجی می گردد . فنر برگردان باعث بیرون راندن هسته آهنی از سیم پیچ در هنگام کم شدن پهنای سیگنال خروجی می شود.

سنسورهای القائی را می توان سنسورهای بدون تماسی تعریف نمود که فقط در مقابل فلزات واکنش نشان می دهند و می توانند به صورت مستقیم به مدارات کنترل مثل PLC , CONTROL SPEED یا گاورنر الکترونیکی فرمان بدهند .

در دیزل ژنراتورها به منظور کنترل فرکانس و دور دیزل ژنراتور باید دریچه سوخت متناسب با فرکانس یا دور دیزل بازو بسته شود تا در تمام شرایط کارکرد دیزل ژنراتور دیزل دارای دوری ثابت باشد که در نتیجه آن فرکانس ثابتی داشته باشیم . نقش کنترل دور دیزل را گاورنر بعهده دارد که در دو نوع می باشد گاورنر الکترونیکی و گاورنر مکانیکی

این سنسورها در گاورنرهای الکترونیکی با هدف کنترل دور دیزل طراحی شده اند . محل نصب پیکاپ بر روی دنده فلایویل است که دارای فاصله مشخصی است و هنگامی که دنده های فلایویل از جلوی این سنسور عبور می کند خروجی سنسور که به دستگاه کنترل سرعت یا گاورنر وصل است پالسی را تولید می کند که گاورنر با توجه به تعداد این پالسها و فرکانس تنظیمی خروجی متصل به شیر برقی را تغییر می دهد که در نتیجه این فرایند با توجه به کنترل دریچه شیر برقی مقدار سوخت کنترل و در نهایت فرکانس کنترل می گردد .

سنسور پیکاپ

سنسور فشار روغن دیزل ژنراتور

سنسور روغن را می توان مهم ترین وسیله حفاظتی برای موتور دیزل ژنراتور یا خودرو نامگذاری نمود. از این سنسور برای حفاظت از خرابی موتور جهت خواندن میزان فشار روغن یا آلارم استفاده نمود.

این سنسورها در مسیر شریان عبوری روغن موتور دیزل ژنراتور که بوسیله پمپ روغن از کارتل دیزل ژنراتور کشیده میشود و به سر سیلندر موتور وارد میشود و بوسیله سوراخ کوچکی که سر سنسورهای روغ دیزل ژنراتور وجود دارد ، روغن وارد آن می شود و فشار آن اندازه گیری میشود.

استفاده از نوار تفلون جهت بستن سنسور فشار روغن دیزل ژنراتور غیرمجاز است. در غیر این صورت راه ورود روغن به آن بسته میشود. پیچ کورکنی را روی بدنه دیزل ژنراتور پیدا کنید که به مسیر روغن دیزل ژنراتور متصل باشد ، لذا میتوانید سنسور فشار روغن را بصورت مستقیم یا با استفاده از واسطه به بدنه موتور دیزل ژنراتور ببندید. روغن دیزل ژنراتور برای استفاده از آن ها باید تمیز باشد. سنسور فشار روغن در برابر ضربه بسیار حساس می باشد لذا جهت نگهداری و حمل آها مراقب باشید.

محل قرار گیری این سنسورها بستگی به نوع و مدل موتور دارد که معمولا در یکی از بلوکهای سیلندر موتور یا کنار فیلتر روغن یا در کمتر موتوری در بالای آن قرار دارد.

وظیفه این سنسورها خواندن مقدار فشار روغن است یا فقط یک کنتاکت برای آلارم دادن هنگامی که فشار روغن پایین است و یا هر دو پایه خروجی را دارند و یا دارای چند پایه جهت خوانندن فشار روغن و دمای روغن میباشند. به بعضی از سنسورهای فشار روغن باید ولتاژ تغذیه اعمال نمود. این سنسورها معمولا سه فیش میباشند و برخی دیگر فقط یک مقدار مقاومتی به خروجی میدهند (تک فیش یا سه فیش) معمولا این سنسورها پایه دیگری دارند که به بدنه موتور وصل است و تغییر مقاومت آنها را نسبت به بدنه موتور خودرو یا دیزل ژنراتور میتوان فهمید. بدنه موتورها معمولا به منفی باتری متصل میباشند.(در موتورهای درمن بدنه مثبت میباشد.)

در واقع سنسورهایی که کنتاکت محافظ دارند، یک دیافراگم لاستیکی قابل ارتجاعی هستند که حرکت آن ها با فشار روغن متناسب است و یک کنتاکت را باز یا بسته میکنند. از نظر عملکرد سوییچ معمولا بین ۰/۲۵ تا ۱ بار (BAR) فشار هستند که درصورتی که فشار روغن از آن حد تعریف شده روی سنسور کمتر شود کنتاکت آن عمل میکند و چراغ اخطار روغن روشن میشود یا برد کنترلی یا ECU موتور متوجه افت فشار روغن شده و موتور یا دیزل ژنراتور را فوری خاموش میکند.

سنسورهای انداززه گیری فشار عملکردهای متفاوت و مدارات متفاوتی دارند که برای اطلاعات بیشتر درمورد این سنسورها باید به کاتالوگ شرکت سازنده مراجعه نمود. ولی ساده ترین آنها دارای یک قطعه مقاومتی پیزو الکتریکی میباشند که به نسبت فشار وارد شده به آن مقاومت آن تغییر میکند.

اخطار: در صورتی که فشار روغن موتور زیر حد مجاز کنتاکت روغن آن بیاید موتور پس از چند ثانیه یاتاقان میزند و خواهد سوخت.

سنسور فشار روغن

سنسور سطح آب دیزل ژنراتور

به عنوان تعریفی برای سنسور دمای آب دیزل ژنراتور می توان گفت این سنسور دستگاهی است که با هدف اندازه گیری دمای آب داخلی موتور دیزل ژنراتور طراحی شده است. همچنین می توان گفت پس از سنسور روغن مهم ترین وسیله حفاظتی برای موتور دیزل ژنراتور یا خودرو سنسور دمای آب موتور می باشد. این سنسور ها روی بدنه موتور دیزل ژنراتور به جای یکی از کورکن های آب موتور بسته می شوند و مقدار آن ها توسط  یک رابطه مقاومتی که ایجاد میکنند خوانده می شود. و دارای یک یا چند پایه میباشند که ممکن است فقط دارای یک پایه (با عنوان کنتاکت محافظ یا میزان دمای آب) یا دو پایه (که یکی مربوط به میزان فشار روغن و یکی مربوط به کنتاکت محافظ) و یا چند پایه (نشانگر دما و فشار آب موتور) باشند. این سنسورها در مسیر شریان عبوری آب موتور دیزل ژنراتور یا خودرو که بوسیله پمپ آب (watter pump)از رادیات دیزل ژنراتور کشیده میشود و به سر سیلندر موتور وارد میشود بسته میشوند. توجه کنید جهت بستن سنسور دمای آب دیزل ژنراتور بهتر است از نوار تفلون استفاده شود.سپس پیچ کورکنی را روی بدنه دیزل ژنراتور پیدا کنید که به مسیر آب دیزل ژنراتور متصل باشد ، در نتیجه می توان این سنسورها را بصورت مستقیم یا با استفاده از واسطه به بدنه موتور دیزل ژنراتور متصل کرد. بعضی از سنسورها سه فیش میباشند و به ولتاژ تغذیه نیاز دارند و برخی دیگر فقط یک مقدار مقاومتی به خروجی میدهند (تک فیش یا سه فیش) معمولا این سنسورها پایه دیگری دارند که به بدنه موتور وصل است و تغییر مقاومت آنها را نسبت به بدنه موتور خودرو یا دیزل ژنراتور میتوان فهمید. بدنه موتورها معمولا به منفی باتری متصل میباشند. سنسورهای دارای کنتاکت محافظ ، در واقع یک ترموستات میباشند که به عملکرد آن ها به نسبت دمای بالای آب است و یک کنتاکت را باز یا بسته میکنند. عملکرد سوییچ آنها معمولا حدود ۹۷ درجه سانتی گراد میباشد و اگر دمای آب از محدوده نوشته شده روی سنسور بیشتر شود کنتاکت آن عمل میکند و چراغ آلارم آب روشن میشود یا برد کنترلی یا ECU موتور متوجه آن شده و موتور یا دیزل ژنراتور را فوری خاموش میکند.

سنسور آب

در سنسورهایی که مقدار دما را اندازه گیری میکنند عملکردهای متفاوت و مدارات متفاوتی وجود دارد که باید به کاتالوگ شرکت سازنده مراجعه نمود. ولی ساده ترین آنها دارای یک قطعه مقاومتی متغیر با دما(ptc یا ntc) میباشند که به نسبت دمای وارد شده به آن مقاومت آن تغییر میکند.

اگر دمای آب موتور در حدی افزایش یابد که از حد مجاز کنتاکت آن بالاتر بیاید واشر سر سیلندر موتور پس از چند ثانیه یا دقیقه می سوزد و موتور جوش میاورد و پس از آن امکان آتش سوزی نیز وجود دارد.

محل قرار گیری سنسور دمای آب بستگی به نوع و مدل موتور دارد که معمولا در یکی از بلوکهای سیلندر پهلوی موتور یا کنار فیلتر آب یا در بالای آن قرار دارد.

سنسور دمای آب دیزل ژنراتور در انواع مختلف برای انواع دیزل ژنراتور و برای کاربرد های مختلف تولید می شوند.

یکی از مورد استفاده ترین انواع سنسورهای دمای آب دیزل ژنراتور نوع vdo 120 درجه است که دارای دو پایه G , wk می باشند. از پایه G برای خواندن مقدار دمای آب دیزل ژنراتور تا ۱۲۰ درجه سانتی گراد استفاده می شود و پایه wk آن کنتاکت محافظ عادی باز میباشد که در دمای ۱۰۵ درجه سانتی گراد عمل میکند و به مدار تابلو برق دیزل ژنراتور فرمان خاموشی را میفرستد. سنسورهای دمای آب دیزل ژنراتور نوع vdo 120 درجه در دو نوع چینی و آلمانی موجود میباشد.

سنسور دمای آب دیزل ژنراتور نوع اتری به دو نوع تقسیم بندی می شود . برقی و بدون نیاز به برق

نوع الکتریکی آن در دو نوع ۱۲ و ۲۴ ولت dc موجود میباشد که بوسیله یک رشته سیم پایه G سنسور دمای آبدیزل ژنراتور به یک گیج متصل می شود.

رله سلونویید سوخت دیزل ژنراتور:

در اکثر موتور دیزل ها مسیر سوخت در حالت عادی بسته و درحالت استارت و روشن شدن مسیر سوخت باز و در حالت خاموش ، مسیر بسته می شود در این حالت برای کنترل سوخت از رله سلونویید دیزل ژنراتور استفاده می شود.

رله سلونویید خاموش کن دیزل ژنراتور:

اما در برخی موتورهای دیزلی ژنراتور مسیر سوخت در حالت عادی باز می باشد و نیاز به تحریک شیر سوخت نمی باشد که در این صورت در هنگام استارت دیزل بدون عمل شیر سوخت ، روشن شده و اما برای خاموش کردن آن نیاز شیر سوخت می باشد که مسیر سوخت را ببندد که در این صورت از رله سلونویید خاموش کن ( در اصطلاح موتور خفه کن) استفاده می شود.

رله سلونوئید خاموش کن دیزل ژنراتور


پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *