شاسی ثابت و سیار

کوپل دیزل ژنراتور و نکات آن

در این پست قصد داریم مراحل و نکات کوپله کاری را برای شما توضیح دهیم .در ابتدا به توضبح برخی مفاهیم میپردازیم و در ادامه متن نکات مهم کوپله کاری را نیز به شما معرفی خواهیم کرد .

کوپله دیزل ژنراتور

عمل اتصال موتور و ژنراتور به یکدیگر با شرایط استاندارد جهت کار کرد همزمان را کوپل کردن می نماند .در کوپل کردن یکی از نکاتی که بسیار حائز اهمیت است این است  که موتور و ژنراتوری که قرار است به یکدیگر متصل شو.ند از چه طریقی میتوانند اتصال صحیحی داشته باشند .این موضوگع به شافت یا محور خروجی موتور و ژنراتور بستگی دارد .

انواع کوپلینگ دیزل ژنراتور:

به طور کلی دو نوع کوپل کردن داریم ۱-مستقیم ۲- غیر مستقیم

کوپلینگ مستقیم دیزل ژنراتور :

قبل اینکه کوپلینگ مستقیم را شرح دهیم تاریخچه ای از اینو کوپلینگ را بیان میکنیم .در گذشته اغلب ژنراتور ها به صورت جفت بلبرینگ بودند یعنی محور  به صورت یک شفت قابلیت اتصال به موتور را دارا بود در نتبجه نیاز بود که یک واسط بین شافت موتور و ژنراتور قرار گیرد تا اتصال انجام شود ولی به دلیل اینکه قطعه واسط که در اصطلاح کوپلینگ دیزل ژنراتور نامیده میشد توسط تراشکار ساخته می شد میتوانست کیفیت های متفاوتی داشته باشد در نتیجه در گذشته مبحثی به نام دیزل ژنراتورکوپله فابریک بودن یا نبودن مطرح بود ولی به مرور ژنراتور ها از جفت بلبرینگ به تک بلبرینگ تغییر حالت دادند بدین معنی که ژنراتور به جای اینکه توسط شفات و واسط یعنی کوپلینگ عمل اتصال را انجام دهد ،توسط صفحه ژنراتور و صفحه موتور عمل اتصال انجام می شود .این عمل باعث میشود که مساله بالانس نبودن کوپلینگ و هم محور نبودن تا حد زیادی از بین برود .  پس به طور کلی اتصال مستقیم موتور و ژنراتور که در یک راستا هستند را کوپل مستقیم مینامند.

کوپلینگ غیر مستقیم :

زمانی که موتور و ژنراتور در یک راستا نباشند دیگر نمیتوان این دو را به صورت مستقیم کوپل کرد عملا در توان های پایین تا متوسط که موتور ژنراتور در کنار هم یا بالا و پایین تر از یکدیگر هستند این عمل توسط تسمه و پولی انجام میشود .که این نوع کوپلینگ کوپل غیر مستقیم نامیده می شود .

شاسی فلزی استراکچر دیزل ژنراتور(Structure):

برای اینکه مجموعه دیزل ژنراتور بتوانند بدون آسیب به یکدیگر کار کنند نیاز به یک شاسی تراز ،مستحکم و استاندارد دارند .قبل از اینکه مبحث شاسی را به صورت تخصصی دنبال کنیم توضیح مختصری داشته باشیم که شاسی عبارتند از یک کلاف فلزی که در یک سطح مسطح به صورت تراز توسط ورق و پروفیل با ضخامت و آلیاژ مناسب   توسط خم کاری و جوشکاری ساخته شده است .در ساخت شاسی اولین نکته ای که باید توجه داشت ضخامت پروفیل شاسی می باشد زیرا همانظور که میدانید وقتی که از ژنراتور بار میگیرید یا به عبارت دیگر وقتی از زنراتور مصرف دارید به میزان مصرفی الکتریکی شما نیروی مخالفی با موتور روی شاسی ایجاد می شود به عبارت ساده تر موتور و ژنراتور علاوه بر نیروی وزن خود یک نیروی پیچشی مخالف یکدیگر به شاسی وارد میکنند در نتیجه شاسی باید به اندازی کافی استحکام داشته باشد که علاوه بر نیروی وزن بتواند نیروی پیچیشی حداکثر توان ژنراتور را تحمل نمایند بدون اینکه آسیب ببیند.در نتیجه در ساخت شاسی تراز بودن,ضخامت ورق آلیاژ ورق ,نحوه ساخت شامل خم کاری و جوشکاری حائز اهمیت است .

انواع شاسی یزل ژنراتور از لحاظ کاربرد:

شاسی دیزل ژنراتور ها بر اساس اینکه در کجا مورد استفاده قرار میگیرند  به دو نوع شاسی سیار یا متحرک یا موبایل و شاسی ثابت تقسیم بندی می شوند .

شاسی سیار دیزل ژنراتور در مواقعی که نیاز به جا به جایی مولد باشد استفاده می شوند برای مثال در  جوشکاری های خط لوله که مدام ژنراتور در حال جا به جایی است .این نوع شاسی خود در دو مدل سه چرخ و چهار چرخ موجود می باشد که مدل سه چرخ برای ژنراتور های توان پایین تر همانند لایت تاور یا برج های روشنایی می باشد. شاسی های سیار توسط قطعه ای به نام مال بند که در جلوی شاسی تعبیه شده است می تواند از طریق مال بند به یک خودرو متصل شود و جا به جایی داشته باشد .همجنین توجه داشته باشید در مواقعی که مسافت جابه جایی زیاد است و یا مسیر هموار نیست شاسی ها به صورت فنر دار می باشند که ضربات توسط فنر خنثی و به بدنه شاسی و موتور وارد نشود .

شاسی سیار نیز برای کاربرد های ثابت ساخت می شود و دارای مکان مشخصی می باشند  .

مطالب مرتبط

2 دیدگاه در “کوپل دیزل ژنراتور و نکات آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *