سیستم سوخت رسانی دیزل

سیستم سوخت رسانی دیزل ژنراتور:

سیستم سوخت رسانی

در این پست قصد داریم تا اجزای سیستم سوخت رسانی را در موتور های دیزلی توضیح دهیم .در یک موتور دیزل اجزای سیستم سوخت رسانی شامل موارد زیر است که در ادامه توضیحات هر کدام ارائه خواهد شد .

  1. باک و متعلقات
  2. پمپ سه گوش
  3. فیلتر
  4. پمپ انژکتور
  5. لوله های ارتباطی
  6. انژکتور
  7. سنولویید سوخت
  8. سنولویید خاموش کن

باک سوخت دیزل ژنراتور:

باک سوخت دیزل ژنراتور

همانطور که میدانیم جهت ذخیره گازوئیل مورد نیاز موتور نیاز به یک مخزن می باشد که بتواند مصرف روزانه موتور را در خود جای دهد که این مخزن خود دارای اجزایی می باشد که از جمله میتوان به۱- بدنه که معمولا از ورق آهن یا پلاستیک ساخته میشود ۲ -در باک که محل ورود گازوئیل می باشد۳-.گیج یا شناور نشان دهنده میزان سوخت موجود در مخزن ۴-صافی گازوئیل که از جلوگیری گل و لای به داخل لوله های خروجی مخزن جلوگیری میکند ۵-شیر تخلیه

نکته ای که در مورد نصب مخزن باید دقت کرد این است که به جهت جلوگیری از هوا گرفتن موتور یا به عبارتی برای راحت روشن شدن موتور بهتر است مخزن بالا تر از موتور نصب شود تا گازوئیل به سمت موتور به صوت جریان طبیعی یا ثقلی حرکت داشته باشد .

۲-پمپ سه گوش دیزل ژنراتور:

پمپ سه گوش

وظیفه این پمپ هواگیری و رساندن گازوییل زیر پمپ انژکتور جهت روشن شدن موتور می باشد که در دو نوع دیافراگمی و پیستونی موجود می باشد .

۳-فیلترسوخت یا صافی دیزل ژنراتور:

فیلتر سوخت دیزل ژنراتور

فیلتر سوخت دیزل ژنراتور بعد از پمپ سه گوش دیزل ژنراتور قرار میگیرد و وظیفه آن گرفتن ذرات ریز و نا خالصی های گازوئیل است تا از وارد شدن به پمپ انژکتور و ایجاد خسارت جلوگیری کند که میتواند تک یا جفت فیلتر باشد .در موارد استفاده از تعداد بیشتر از یک فیلتر ,فیلتر ها به صورت سری یا موازی بسته می شوند .تفاوت حالت سری یا موازی اسن است که فیلتر هایی که به صورت متوالی یا سری بسته می شوند گازوئیل را دو بار فیلتر کرده و تمام ذرات را جدا میکنند ولی در فیلتر هایی که موازی بسته میشوند میتوان حجم بیشتری از گازوئیل را به پمپ انژکتور تحویل داد .

۴- پمپ انژکتور دیزل ژنراتور:

پمپ انژکتور

پمپ انژکتور در سیستم سوخت رسانی چند وظیفه بر عهده دارند ابندا اینکه به جهت پودر کردن گازوئیل فشار بالایی ایجاد میکند .

مورد دوم اینکه گازوئیل را براساس موقعیت هر پیستون به سیلندر ها تزریق میکند به عبارت دیگر وظیفه تایمینگ یا زمانبندی پاشش سوخت بر هر سیلندر را بر عهده دارد .

و مورد سوم  اینکه کنترل حجم سوخت و یا میزان دور موتور توسط پمپ انژکتور کنترل می شود .

پمپ انزکتور دارای دو نوع می باشد

پمپ انژكتور رديفى يا خطى

پمپ انژكتور آسيايى يا دورانى

۵-لوله های ارتباطی

لوله های ارتباطی یک موتور به سه دسته تقسیم میشوند ۱-فشار ضعیف ۲- فشار متوسط ۳- فشار قوی

لوله های فشار ضیف شامل لوله های برگشت گازوئیل و ارتباطی از باک تا پمپ سه گوش می باشند که فشار بالایی ندارند .و معمولا جنس این نوع لوله های پلاستیکی است .

لوله های فشار متوسط : جنس اين لوله ها مسى، آلومينيومى با جدار نازك و

يا پلاستيكى نخ دار   بوده و اندازه قطر خارجى آن ها در حدود ۱۰ تا ۱۵ ميلى متر و ضخامت

آن ها بين ۱ تا ۲ ميلى متر مى باشد. لوله های ارتباطی بعد از پمپ سه گوشه تا پمپ انژکتور دارای فشار متوسط می باشند .

لوله های فشار قوی :این لوله های بدون درز هستند و جسن آن ها از فولاد می باشد که از پمپ انژکتور تا انژکتور ها کشیده شده اند و نکته ای که در مورد این نوع لوله ها وجود  دارد این است که باید طول آن ها با یکدیگر یکسان باشد تا از لرزش موتور و توزیع نا همسان سوخت جلوگیری شود .

فرق میان سلونویید سوخت و سنولویید خاموش کن:

در اکثر موتور دیزل ها مسیر سوخت در حالت عادی بسته و درحالت استارت و روشن شدن مسیر سوخت باز و در حالت خاموش ، مسیر بسته می شود در این حالت برای کنترل سوخت از رله سلونویید دیزل ژنراتور استفاده می شود.

اما در برخی موتورهای دیزلی ژنراتور مسیر سوخت در حالت عادی باز می باشد و نیاز به تحریک شیر سوخت نمی باشد که در این صورت در هنگام استارت دیزل بدون عمل شیر سوخت ، روشن شده و اما برای خاموش کردن آن نیاز شیر سوخت می باشد که مسیر سوخت را ببندد که در این صورت از رله سلونویید خاموش کن ( در اصطلاح موتور خفه کن) استفاده می شود.

در صورت نیاز به قطعات و تعمیرات در زمینه سوخت رسانی دیزل ژنراتور اعم از پمپ انژکتور ،سوزن انژگتور ،پمپ سه گوش و فیلتر سوخت دیزل ژنراتور و… با شماره تلفن مدیریت خدمات شرکت نیرو مولد آسیا تماس حاصل فرمایید:

۰۹۱۲۰۳۴۱۴۴۳

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *