روغن موتور

روغن موتور و ویژگی های آن

در این پست میخواهیم یکی از موارد مهم در کارکرد هر موتور را توضح دهیم و آن هم روغن موتور دیزل ژنراتور میباشد که انتخاب روغن موتور  مناسب و تعویض به موقع آن یکی از پارامترهای مهم در طول عمر موتور دیزل خواهد بود .قبل اینکه پارامترهای کیفیت در زوغن موتور را بخواهیم بررسی کنیم توضیح مختصر در باره ی نحوه ساخت روغن موتور خواهیم داد .

روغن موتور چگونه بدست می آید ؟

روغن موتور در ابتدا در حالت ساده از مشتقات حاصل از پالایش نفت است یعنی یک روغن پایه نفتی است که پس از استخراج از نفت و پالایش یه شرکت های تولید کننده روغن موتور ارسال می شود تا افزودنی های زیر را بر اساس نیاز به روغن اضافه کنند.البته ناگفته نماند به روغنی که از پالایش نفت خام بدست می آید مینزال میگویند اما روش دیگر هم وجود دارد که روغن سینیتیک نامیده می شود که در ادامه به این مورد هم خواهیم پرداخت .

مواد افزودنی به روغن موتور:

۱) مواد افزودنی بالا برنده شاخص گرانروی که  به روان بودن روغن و جریان یافتن آن کمک  خواهد کرد.

۲) مواد ضد اکسیداسیون از مانع این خواهد شد که روغن اکسید شده و ایجاد لجن کند.

۳) مواد صابونی (پاک‌کننده) برای پاکیزه نگهداشتن موتور استفاده می‌شود، چون آلودگی‌های مختلف را در حالت معلق نگه می‌دارد و مانع از ته‌نشین شدن آنها روی قطعات موتور می‌شود.

۴) مواد ضد‌خوردگی که مانع این خواهد شد که روغن بر روی قطعات موتور خورندگی ایجاد کند .

۵) مواد ضد‌زنگ

۶) مواد ضد‌کف کردن روغن

۷) مواد کاهش‌دهنده اصطکاک

روغن سنتتیک (مصنوعی):

روغن سینیتیک

همانطور که قبل تر گفته شد بر اساس اینکه پایه اصلی روغن چگونه بدست امده است روغن ها به دو نوع مینرال که از نفت خام بدست می آمد و سینیتیک که ترکیب که ترکیب این روغن ها را ترکیبات شیمیایی ساخت بشر تشکیل می‌دهد. این نحوه‌ی ساخت کاملاً متفاوت، باعث ایجاد خواص برتر در روغن‌های سنتتیک شده است. بیان ساده، روغن‌های سنتتیک ساختار مولکولی یکنواخت‌تری دارند (شبیه گوی) که این ساختار به مولکول‌ها اجازه می‌دهد تا به سادگی روی هم بلغزند درصورتی‌ که مولکول‌های روغن‌ معمولی را می‌توان به تاس‌هایی تشبیه کرد که برای لغزیدن بر روی یکدیگر با مشکل مواجه هستند. لبته لازم به ذکر است که قیمت بالای روغن‌های سنتتیک بزرگ‌ترین ایراد آن‌ها است که شاید بتوان با وجود مزایایی از جمله کاهش مصرف سوخت، افزایش عمر اجزای موتور و عدم ایجاد ته‌نشین در موتور از آن چشم‌پوشی کرد.

گرانروی یکی از مسائل مهم در انتخاب روغن:

حتما در هنگام برخورد با روغن با عبارت های روغن ۲۰-۵۰ ،۱۵-۴۰ و…. برخورد داشتید اما این شماره ها به چه معنی هستند و چه کاربردی دارند ؟

این اعداد در اصل درجه ویسکوزیته روغن هستند اما ویسکوزیته یا گرانروی چیست ویسکوزیته در اصل پارامتری برای نشان دادن غلضت و سرعت چرخش روغن در موتور می باشد به فرض روغنی با ویسکوزیته ۵۰ از روغن با ویسکوزیته ۴۰ غلیط تر بوده و سرعت چرخش آن در موتور کند تر بوده یا سخت تر جاری می شود یا حرکت خواهد داشت .خب در مورد ویسکوزیته چند نکته را باید بدانید اول اینکه روغن با ویسکوزیته بالا به علت غلظت بیشتر میتواند پوشش بهتری بین قطعات باشد و هم از لحاظ محافظت در برار اصطحکاک و سایش هم عمر قطعات بهتر عمل کند اما مساله به اینجا ختم نمیشود مساله زمان روشن شدن موتور است همانطور که قبلا گفتیم روغن های با ویسکوزیته بالا سرعت گردش پایینی دارند در نتیحه در زمان استارت دیزل ژنراتور که تمام روغن به کارتر موتور برگشته و روغنی بین قطعات نیست زمان بیشتری نیاز است تا روغن به همه جای موتور برسد و این یعنی اصطحلاک در هر بار استارت موتور .خب تا به اینجا با مزیت ویسکوزیته بالا یعنی روان کاری بهتر و عیب ویسکوزیته بالا و همچنین پایین آشنا شدید ولی روغن ها تنها محدود به این دو حالت نمی شوند روغن هایی که تا به الان برای شما توضیح دادیم روغن از نوع فیکس بود که ویسکوزیته مشخصی داشت اما روغن هایی هم وجود دارند که به اصطلاح اتوماتیک هستند و در دماهای پایین و بالا ویسکوزیته متفاوتی از خود نشان میدهند .روغن هایی که به صورت  “۵W-30” یا “۱۰W-40”  نشان داده می شوند .به این روغن ها Multi-Grade  میگویند اما معنی دو عدد در گرانروی یا ویسکوزیته چیست ؟عدد سمت چپ یا قبل W در روغن های مولتی گرید نشان دهند ویسکوزیته در دمای پایین یا سرد روغن می باشد و عدد دوم نشان دهنده ویسکوزیته در دمای بالای روغن می باشد .برای مثال روغن موتور ۱۰W40  به این معنی است که در زمان استارت که موتور و روغن سرد می باشد ویسکوزیته ۱۰ یعنی روان تر بوده و سریع تمام اجزا را روغن کاری میکند به مرور که موتور گرم میشود روغن به سمت ۴۰ یعنی غلیظ تر شدن می رود که عمل روانکاری بهتر انجام شود . نوع روغن موتور دیزل ژنراتور باید طبق مشخصات کمپانی سازنده دیزل که در کتابچه راهنما دیزل (user manual) درج گردیده استفاده شود. زمان بندی تعویض روغن موتور دیزل ژنراتور به شرح ذیل می باشد:

تعویض روغن دیزل ژنراتور در اولین استفاده از موتور بعد از ۵۰ ساعت و در استفاده های بعدی هر ۱۵۰ ساعت تعویض گردد. میزان کارکرد دیزل ژنراتور بر روی برد کنترلی نشان داده می شود.

معمولا در دیزل ژنراتور های سال ساخت جدید از روغن موتور بهران توربو ۱۵w40 و در موتورهای قدیمی از روغن ۱۰w50 استفاده می کنند.

شرکت نیرو مولد آسیا آمادگی عقد قرارداد با شرکت ها و اشخصاص در زمینه سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور میباشد. لذا در صورت نیاز به انجام امور خدمات ،سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور (تعویض انواع فیلتر اورجینال دیزل ژنراتور و تعویض روغن و تعمیرات )با شماره تماس مستقیم ۲۴ ساعته ذیل تماس حاصل فرمایید.

۰۹۱۲۰۳۴۱۴۴۳

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *