دینام دیزل ژنراتور

دینام موتور دیزل ژنراتوراز یک سیم پیچ الکتریکی متحرک به نام روتور و مجموعه ثابت سیم پیچ ، استاتور و یکسو کننده ولتاز و مجموعه ای از جاروبک برای ارتباط با رتور و یک پولی با قرقره تشکیل شده است.

خروجی دینام دیزل ژنراتور  جریان مستقیم(۱۲ولت یا ۲۴ ولت ) DC می باشد  که برای شارژ نگه داشتن باطری و تامین انرژی الکتریکی دستگاه ها استفاده می شود.

جریان موتور دیزل ژنراتور از باطری و دینام  تامین می گردد. در ابتدا که دیزل زنراتور استارت می خورد برق از طریق باطری تامین می گردد. سپس به سرعت بعد از حرکت دیزل و دور گرفتن آن ، خروجی دیود تنظیم کننده ولتاژ رگولاتور دینام دیزل ژنراتور را تغذیه کرده و به عنوان منبع اصلی جریان عمل کرده و در این صورت دینام دیزل ژنراتور وارد عمل شده و جریان اصلی را تامین می کند و در این حالت نیاز به تامین برق با استفاده از باطری موتور دیزل نیست.

اجزای دینام دیزل ژنراتور:

اجزای دینام دیزل ژنراتور
  • استاتور دینام دیزل ژنراتور:

 مجموعهای از سیم پیچی درون استاتور وجود دارد که این قسمت ثابت بوده و رتور که بر روی آن سیم پیچی شده درون استاتور به چرخش در آمده در این صورت میدان مغناطیسی ایجاد شده در استاتور عبور کرده و جریان الکتریکی در رتور ایجاد می گردد و به دلیل چرخش رتور جریان متناوب ایجاد می گردد.

  • رتور دینام دیزل ژنراتور:

رتور از یک هسته که بر روی ان سیم پیچ قرار دارد که در استاتور به چرخش در می آید با چرخش رتور در استاتور میدان مغناطیسی بوجود می آید که که این جریان از طریق جاربک به خروجی تحویل داده می شود. رتور توسط پولی و تسمه که به میلنگ موتور متصل است به چرخش در می آید.

  • رگولاتور یا تنظیم کننده ولتاژ دینام دیزل ژنراتور:

تنظیم کننده ولتاژ دینام دیزل ژنراتور از دو ورودی که جریان متناوب ac و یک خروچی که جریان مستقیم dc می باشد تشکیل شده است که جریان dc خروجی سبب شارژ باطری می شود.  اگر ولتاژ باطری افت پیدا کند رگولاتور این افت ولتاژ را (رگولاتور به باطری اتصال دارد) حس می کند و اجازه می دهد که جریان بیشتری وارد شود که باعث افزایش میدان مغناطیسی و در نتیجه باعث افزایش ولتاژ خروجی دینام شود و افت ولتاژ جبران و باطری شارژ شود.

  • دیود خروجی دینام دیزل ژنراتور: وظیفه یکسوسازی (تبدیل ولتاژ ac  به dc) را بر عهده دارد.
  • دیود تریو
شماتیک دینام دیزل ژنراتور

نگهداری دینام دیزل ژنراتور و سرویس آن:

در هر بار تعویض روغن موتور دیزل ، تسمه دینام دیزل ژنراتور را تست و سفتی آن را  برررسی نمایید شل بودن تسمه دینام دیزل ژنراتور سبب هدر رفتن توان دینام می شود. دینام دیزل ژنراتور در زمانی که باطری کامل خالی شده باشد و  استارت زدن دیزل سبب فشار زیادی به دینام دیزل ژنراتور وارد شده که در اصطلاح over load  که به دینام ضربه می زند.در دینام دیزل ژنراتور ۳ ترمینال وجود دارد ترمینال مثبت و منفی به باطری وصل می شود و ترمینال d+ یا w به برد کنترلی دیزل ژنراتور نصب می شود که در صورت ایراد در دینام دیزل ژنراتور در صفحه نمایش برد ، eroor دینام ثبت می شود.

تست سالم بودن دینام موتور دیزل ژنراتور:

جهت تست سالم بودن دینام موتور دیزل یک لامپ dc با توجه به ولتاژ۲۴ولتی و ۱۲ ولتی را استفاده می نماییم و یک سر لامپ را به پلاریته مثبت باطری وصل و سر دیگر لامپ را به تحریک دینام وصل می کنیم. در صورت سالم بودن دینام موتور دیزل ژنراتور ، لامپ روشن شده و در همین حالت اگر دیزل ژنراتور را استارت نماییم باید لامپ خاموش شود . در غیر این صورت دینام دیزل ژنراتور سالم نبوده و دینام دیزل ژنراتور باطری را شارژ نمیکند.

در صورت نیاز به دینام دیزل ژنراتور و اطلاع از قیمت آن با کارشناس شرکت نیرو مولد آسیا و با شماره تماس ذیل تماس حاصل فرمایید:

۰۹۱۲۰۳۴۱۴۴۳

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *