دیزل ژنراتور ها

اصطلاحات دیزل ژنراتور

سوخت پاش یا انژکتور

سوخت پاش که به لاتین انژکتورنیز نامیده می شود قطعه ای در دیزل است که محل قرارگیری آن محفظه احتراق موتور دیزل است و دارای مجرای کوچکی است که سوخت درون آن به صورت ذرات ریز در اتاق احتراق (سیلندر )تزریق می شود .

مجموعۀ انژکتور

مجموعه ای است شامل انژکتور ، سوزن ، فنر و بدنه وپیچ یا واشری که قابل تنظیم باشد و به عنوان یک واحد مستقل به سر سیلندر بسته می شود

سوزن انژکتور

درون انژکتور میله ای قرار دارد که اجازه می دهد سوخت تزریق شود. این سوزن بوسیله ی فنر قابلیت بستن مجرای انژکتور را دارد.

فشار تزریق

برای تزریق سوخت در فشاری معین باید سوزن انژکتور باز شود. این محدوده  فشار را فشار تزریق گویند.

پمپ انژکتور پک پمپ پیستونی رفت و برگشتی است که وظیفه آن ارسال سوخت لازم برای تزریق به انژکتور است. این سوخت باید در فشار معین و زمان دقیقی به انژکتور ارسال شود.

پمپ دیزل

یک واحد پمپ  از سیلندر کوچک که بارل نامیده می شود و پیستون کوچک که پلانجرنامیده می شود تشکیل شده است. که بارل از بالا به وسیلۀ سوپاپ فشار ونگه دارنده اش مسدود می شود .

مجرای ورود سوخت بارل

این مجرا که به مجرای بارل معروف است سوراخ کوچکی است که در دیواره ی بارل قرار داشته واز آن سوخت مورد نیاز برای تزریق با فشار پمپ اولیه ، به منطقه فشاری پمپ وارد می شود.

پمپ اولیه یا پمپ مقدماتی یا پمپ سه گوش وظیفه گرفتن سوخت را از باک را به عهده دارد و با فشار بین

۱ تا ۳ آتمسفر سوخت را به فیلتر و از آنجا به کانال مکشی پمپ انژکتور ارسال می کند.

لحظه ی بسته شدن مجرای بارل

لحظه ای است که در آن مجرای ورودی بارل بسته شده و از همین لحظه کورس موثر پمپ که شروع تزریق آن است آغاز می شود.

لحظه ی باز شدن مجرای بارل

به زمانی گفته می شود که در لحظه ی رسیدن شیار مارپیچ پلانجر به مجرای بارل ، کورس مؤثر پمپ خاتمه یافته و ارسال سوخت پایان می پذیرد

کورس مؤثر تزریق فاصله ای است بین دو نقطه ی بسته شدن و باز شدن مجرای بارل و با فشردن پدال گاز در هر لحظه ممکن است تغییر کند .

طول زمان ارسال سوخت به زمانی گفته می شود که بین شروع و پایان ارسال سوخت بوده و این زمان بر حسب درجه از گردش میل لنگ بیان می شود .

مقدار تزریق سوخت

مقدار تزریق سوخت عبارت است از حجم مقدار معینی از سوخت که در یک دوره به موتور ارسال می شود که این مقدار به حرارت و فشار موتور بستگی دارد .

نفوذ سوخت پودر شده

عبارت است از طول قابل رؤیت سوخت پودر شده ای که در اتاق احتراق منتشر می شود و میزان نفوذ سوخت را تعیین می کند.

مخروط تشکیل شده از ذرات سوخت مانند مخروط انژکتوری سوخت است که در موقع تزریق به وجود می آید . راس آن در سوراخ انژکتور و قائده ی آن به صورت افقی در تمام فضای اتاق احتراق نفوذ می کند

تزریق سوخت با فرمان مکانیکی

در این روش سوخت با فشار ثابت از پمپ مشترک یا پمپ واحدی که برای کلیۀ سیلندر ها تعریف شده است به کلیۀ انژکتورها ارسال می شود. در زمان تزریق سوخت یک اهرم انتهای سوزن را بلند کرده ومجرای سوخت پاش را جهت تزریق سوخت آماده می کند

تزریق سوخت با فرمان هیدرو لیکی

در این روش فرمان هیدرولیکی سوخت باعث بلند شدن سوزن انژکتور می شود . عوامل مؤ ثر در اندازۀ سوخت با دو روش اهرمی وهیدرولیکی :

در روش اهرمی مشخصات سوزن وسرعت موتور چندان مؤثر نمی باشد .

پائین آمدن راندمان پمپ که ناشی از سایش سوزن ویا ایجاد مقدار کمی رسوب در ان است سبب افزایش مقدار ارسال سوخت می شود .

حساسیت سایش سوزن در نوع اهرمی کمتر از نوع هیدرولیکی است.

افزایش سرعت یکی از عوامل مهم در راندمان پمپ است ومقدار آن را افزایش می دهد یعنی میزان نشتی پلانجر درسرعت زیاد کمتر است .

کنترل مقدار راندمان پمپ

 با تغییر دادن کورس مؤثر پلانجر در حالت های مختلف مقدار سوخت تزریق شده به موتور در یک کورس اندازه گیری می شود. روش معمول آن است که با تغییر دادن موقعیت شیار مارپیچ پلانجر نسبت به ورودی بارل، کورس مؤثر را تغییرداده تا در هر لحظه مقدارمعینی سوخت بر اساس بار موتور تهیه وبه انژکتور ارسال شود .این روش تغییراندازۀ سوخت که بر مبنای چرخش پلانجر به منظور تغییراندازۀ سوخت می باشد به روش بوش معروف است

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *